środa, 3 kwietnia 2013

Fruktoza a cukrzyca i otyłość

Ignorancja? Nieporozumienie? Żart? Szczerze mówiąc, nie wiem jakie słowo byłoby stosowne w odpowiedzi na reklamy typu "fruktoza - bezpieczny cukier dla cukrzyków", na produkty "dla diabetyków" słodzone fruktozą, nie wspomnę już o wprost zalecaniu diabetykom produktów zawierających fruktozę, jako dla nich zdrowych. Wszystko dlatego, że fruktoza nie wpływa na poziom glukozy w krwi oraz ma niewielki wpływ na poziom insuliny i z tego powodu wydaje się być bezpieczna dla osób cierpiących na nieprawidłową gospodarkę tym hormonem, w tym diabetyków.

Niestety tak się tylko "wydaje".

Kontynuując temat wpływu na nasze zdrowie nadmiaru fruktozy, również tej z owoców, dzisiaj o tym jaki ma związek nadmiar fruktozy z cukrzycą i otyłością.
Negatywne oddziaływanie fruktozy na organizm jest spowodowane wieloma czynnikami. Tym razem skupmy się na insulinie. Insulina to hormon wytwarzany w trzustce. Najważniejszym bodźcem stymulującym wydzielanie insuliny jest wzrost poziomu glukozy w krwi. Insulina odpowiedzialna jest za transport glukozy do komórek, a tym samym obniżenie poziomu glukozy w krwi. Insulina zapewnia więc prawidłową gospodarkę węglowodanową, a zaburzenia w jej wydzielaniu prowadzą do jednej z chorób metabolicznych, jaką jest cukrzyca.

Dlaczego fruktoza ma w tym swój udział.

Zmiana poziomu insuliny w krwi wpływa między innymi na produkcję dwóch innych hormonów - leptyny i greliny. Leptyna jest hormonem oddziaływującym na receptory leptynowe w podwzgórzu, w rejonie nazywanym ośrodkiem sytości. Po związaniu leptyny z receptorami dochodzi do zahamowania wydzielania przez podwzgórze neurotransmitera (neuropeptydu Y), który jest stymulatorem apetytu. Zahamowanie produkcji neuropeptydu Y powoduje więc odczucie sytości. Z kolei grelina oddziaływuje z receptorami grelinowymi. Komórki nerwowe posiadające receptory dla tego hormonu znajdują się również w podwzgórzu ale w rejonie nazywanym ośrodkiem głodu. Stymulowanie ośrodka głodu przez grelinę wzmaga apetyt. Ponieważ fruktoza nie wpływa na produkcję insuliny tak, jak glukoza, skutkuje to zaburzeniami w odczuwaniu sytości. Spożywając produkty słodzone fruktozą lub po prostu bogate w fruktozę, jakimi są owoce, jesteśmy w stanie zjeść bardzo dużo pozostając w fałszywym przekonaniu, że nadal jesteśmy głodni.
Jak wspomniałam już poprzednio nadmiary fruktozy oznaczają wysoki poziom wolnych kwasów tłuszczowych i trójglicerydów, odkładanie się tłuszczu w mięśniach i wątrobie, a w konsekwencji otyłość, w szczególności otyłość brzuszną. Badania naukowe pokazały że tłuszcz wytwarzany w naszym organizmie z fruktozy odkłada się głównie wokół organów należących do układu pokarmowego oraz w okolicy serca. Badania naukowe pokazały również, że nie tylko dochodzi do odkładania tłuszczu w istniejących już komórkach tłuszczowych, ale ponadto fruktoza stymuluje tworzenie nowych komórek tłuszczowych.
Niestety otyłość to nie jedyny negatywny skutek wysokiego poziomu trójglicerydów. Trójglicerydy są toksyczne dla komórek trzustki, wywołują stany zapalne trzustki, a w szczególności działają toksycznie na tzw. komórki beta, odpowiedzialne za wydzielanie insuliny. Prowadzi to do dysfunkcji trzustki i zaburzeń w wydzielaniu insuliny.
To jednak nie koniec czarnej listy efektów fruktozy w naszym organizmie. Badania pokazały także, że nadmiar fruktozy prowadzi do zmniejszenia w błonach komórkowych liczby receptorów dla insuliny oraz do dezaktywancji istniejących receptorów.  Zaburzenia te prowadzą do wytworzenia się w komórkach tzw. insulinoodporności, która jest jedną z głównych przyczyn cukrzycy typu 2.

Mówiąc krótko, nadmiary fruktozy prowadzą do cukrzycy oraz pogłębiają już istniejącą cukrzycę. Fruktoza - cukier bezpieczny dla cukrzyków?


W następnym poście wyjaśnię co to znaczy "nadmiar fruktozy" i o co w ogóle chodzi gdy padają słowa: cukier i cukier prosty.

Szerzej o wspominanych powyżej badaniach można przeczytać w przeglądowej publikacji naukowej, która ukazała się w 2005 roku w czasopiśmie Nutrition and Metabolism (H Basciano i inni. Fructose, insulin resistance and metabolic dyslipidemia. 2: 5-19).
Na fotografii wyczekiwana wiosna. Do posłuchania Yiruma z Korei i jego przepiękny utwór "River flows to you". 



Powiązane posty:
Szokująca prawda o świeżo wyciśniętym soku z pomarańczy

11 komentarzy:

  1. Wieści niepokojące, na szczęscie mój ulubiony utwór
    Yirumy mnie zrelaksował :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę niepokojąco się zrobi gdy napiszę ile to jest ten "nadmiar" i ile średnio zjadamy :-)

      Usuń
  2. If yοu ωant to groω уouг
    fаmiliaгity only keep ѵisiting this ωeb site and be updated ωith the hottеst infοrmation posted here.


    mу weblog :: Wire-Wound Resistor

    OdpowiedzUsuń
  3. Hі! I undеrstand thіs is somewhаt оff-topiс
    howеνer Ι neеԁed to ask. Doеs building a ωell-establishеd blog lіkе
    yours rеquirе a large amount of work? І am branԁ
    nеω to гunning a blog hοwevег Ι do ωrіte in
    my jοurnal on a daily basis. I'd like to start a blog so I can share my own experience and views online. Please let me know if you have any recommendations or tips for brand new aspiring bloggers. Appreciate it!

    my site; http://wikitechproject.Com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hi.
      The only what you need to run a blog is to have sth to say or to show to other people and to find pleasure in doing this :-)
      Ready templates you will find in google :-)

      Usuń
  4. Hi theге frienԁs, gooԁ parаgraph and nіcе arguments cοmmented heге, I am
    actually enjοying by these.

    Ϻy ωeb blog - Resistance Of A Resistor

    OdpowiedzUsuń
  5. Thіs is a grеаt tіp pаrticularly to thοse nеw to the blogоspherе.
    Short but verу pгесiѕe information… Thаnκ you fог shаring thіs οne.
    Α must reaԁ article!

    Herе іs my blog - Wirе-ωοunԁ rеsistοг :: www.macteklif.com :
    :

    OdpowiedzUsuń
  6. Hеllo to all, the cοntents prеsеnt at this ωеb pаge arе gеnuinеlу аwesome foг ρeople
    experіenсе, well, keеp uρ the
    good work fеllows.

    my webpage: power rating resistor

    OdpowiedzUsuń
  7. Evеrything iѕ ѵerу open with a сlеaг claгification of thе
    challengеs. Іt waѕ ԁefinitеly іnformatіve.
    Үouг webѕite is eхtrеmelу
    helpful. Thankѕ fоr sharing!

    my webpаge resistor Color code

    OdpowiedzUsuń
  8. I visit each daу a few websites and webѕіtеs to гead articles or гeviews,
    however thіs website offeгѕ featuгe based рostѕ.



    My ωeblog :: Georg ohm

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam
    Kilka dni temu natrafiłem na pani bloga i bardzo mnie zainteresowały informacje tutaj zawarte , na pewno będę wpadał w wolnych chwilach .
    Mam jedną prośbę czy mogła by pani kiedyś napisać o daktylach wszędzie są bardzo zachwalane a ja mam często okazje jeść świeże i pozostawione do wysuszenie na palmie w moich podróżach po krajach arabskich .
    Wiem że to jest potężna dawka cukrów prostych a po zjedzeniu 3 - 4 daktyli naprawdę się czuje przypływ energii .
    A jak sie ma to tak naprawdę do naszego zdrowia i ile można zjeść i jak często ?
    Pozdrawiam
    Ryszard

    OdpowiedzUsuń