poniedziałek, 16 września 2013

Co musisz wiedzieć jeśli zażywasz witaminę D3

Przygotowuję właśnie mój wykład na piątek dotyczący witaminy D3. Również tu już pisałam o tym, jak witamina D3 jest ważna dla naszego zdrowia. Jednak, jak się powiedziało "a", to trzeba powiedzieć "b", a nawet resztę alfabetu ;-), a ponieważ nie wszyscy będą mieli okazję i czas, by przyjść posłuchać wykładu dziś tutaj o dodatku do witaminy D3, bez którego nie możemy się obejść.
 
Nie ulega żadnej wątpliwości, że najlepszą formą witaminy D3 jest ta, która powstaje w naszej skórze pod wpływem słońca.
W efekcie ekspozycji na promieniowanie UV z cholesterolu w naszej skórze syntetyzowany jest siarczan witaminy D3. Siarczan witaminy D3 jest substancją rozpuszczalną w wodzie i z tego powodu może łatwo przemieszczać się w krwiobiegu i docierać do miejsc zapotrzebowania. W suplementach diety witamina D3 występuje w formie niesiarczanowanej, a tym samym nierozpuszczalnej w wodzie. Witamina D3 w takiej postaci jest transportowana w naszych organizmie za pomocą LDL-u, potocznie nazywanego "złym" cholesterolem (co zresztą nijak się ma do tego, czym rzeczywiście jest ta cząstka, ale to już inna sprawa :-).
To, że witamina D3 powinna być wytwarzana przez nasz organizm, a nie podawana doustnie doskonale pokazuje fakt, że witamina ta jest jedyną, która nie jest obecna w mleku kobiecym.
 
Niestety nie zawsze mamy możliwość skorzystać ze słońca w stopniu wystarczającym, by wytworzyła się odpowiednia ilość witaminy D3. Jeśli nie mamy też możliwości, by skorzystać z tzw. bezpiecznych łóżek opalających (czyli z zmniejszoną ilością promieniowania UVA) pozostaje nam doustna suplementacja. Wybierając suplementy musimy pamiętać, by zawierały one wyłącznie witaminę D3 (cholekalcyferol, pochodzenia zwierzęcego), a nie witaminę D2 (ergokalcyferol, pochodzenia roślinnego). Nie tylko witamina D2 jest dużo mnie efektywna, ale w niektórych przypadkach może wręcz szkodzić zdrowiu.
 
Powszechnie panuje fobia co do bezpieczeństwa stosowania długotrwałej suplementacji witaminą D3 lub suplementacji wysokimi dawkami. Jak to zwykle bywa nawet w najbardziej rozmijających się z prawdą tego typu przekonaniach jest w nich ziarno prawdy. Tak jest również z witaminą D3. Pośród różnych swoich funkcji witamina D3 jest odpowiedzialna za gospodarkę wapniem. Najgorsze co może się nam przytrafić to suplementacja witaminą D3 i wapniem... jeśli nie dodamy do tego zestawu innej witaminy - witaminy K2. Przyczyną ewentualnej toksyczności witaminy D3 tak naprawdę jest niedobór witaminy K2.
 
Dlaczego?
 
Mówiąc prosto i obrazowo, witamina K2 zapewnia nam to, że wapń, w gospodarce, którego bierze udział witamina D3, trafia we właściwe miejsca w naszym organizmie (a nie np. do blaszek miażdżycowych w tętnicach). Zażywanie witaminy D3 zwiększa nasze zapotrzebowanie na witaminę K2, ponieważ stymuluje produkcję białek zależnych od witaminy K2.
 
Witamina K2 jest produkowana w naszym organizmie przez florę bakteryjną. Jeśli jednak nasza flora bakteryjna jest w złej kondycji (ręka w górę u kogo jest dobrej kondycji :-) lub jeśli zażywamy doustną witaminę D3 musimy dostarczać sobie witaminę K2 z żywności. Witamina K2 (a dokładniej jedna z jej form, MK-7) jest obecna w produktach fermentowanych: warzywach i niektórych serach (gouda, cheddar), oczywiście tych "prawdziwych". Szczególnie wysoką zawartością witaminy K2 cechuje się natto, czyli fermentowane ziarna soi o bardzo intensywnym zapachu. Przyznam, że mimo, że jestem otwarta na eksperymenty kulinarne jeszcze nie udało mi się przekonać do tego produktu :-) Pozostają więc kiszonki, sery... oraz witamina K2 w kapsułkach, ale wyłącznie naturalnego pochodzenia (z natto).
 
A czy wiecie dlaczego witamina K (bo mamy jej kilka typów) nazywa się witamina K? Od słowa "koagulacja" (ang. coagulation). Ze względu na rolę tej witaminy w zapobieganiu koagulacji krwi (zlepianiu się składników krwi). Z tego powodu enzym uzyskiwany z natto, o nazwie nattokinaza, stosowany już od ponad 20 lat, jest skutecznym środkiem rozrzedzającym krew, który z powodzeniem może być stosowany jako całkowicie bezpieczna alternatywa dla takich środków, jak rozrzedzająca krew aspiryna.
 
 
Literatura:
 
- Ebina i inni (2012). Vitamin K2 administration is associated with decreased disease activity in patients with rheumatoid arthritis. Modern Rheumatology, DOI 10.1007/s10165-012-0789-4. 
- Heaney i inni (2011). Vitamin D3 is more potent than vitamin D2 in humans. JCEM 96:E447-E452.
- Schurgers i inni (2007). Vitamin K-containing dietary supplements: comparison of sythetic vitamin K1 and natto-derived menaquinone-7. Blood 109:3279-3283.

 
Na fotografii zeszłoroczna jesień w naszym parku. Już się nie mogę doczekać tegorocznych spacerów :-)
Do posłuchania cudowny "staroć" - Irena Santor w duecie Pawłem Kukizem "Już nie ma dzikich plaż" - znam na pamięć, tyle razy wysłuchałam i odśpiewałam stojąc w korku na autostradzie gdzieś między Zadarem a Splitem :-)
 
 
Mój wykład na temat witaminy D3

Powiązane posty:  
Astaksantyna - królowa antyoksydantów
Gęstość kości a rak piersi

81 komentarzy:

  1. Witam. Byłam na Pani wykładzie na targach, a także na wykładach Pana Zięby ( 5 godzin na IV piętrze).
    Wiadomości Państwa są niesamowite. Tłumaczą zjawiska zachodzące w organiźmie w sposób prosty, zrozumiały dla słuchacza.
    Na wiosnę powiedziałam lekarzowi rodzinnemu o badaniu Vit D3 skomentował to " ale się Pani naczytała".
    Na własny koszt zrobiłam sobie badanie. Wynik 15,7. Lekarz przepisał mi wtedy Alfadiol i Calperos 1000.
    Po 2 miesiącach stosowania oraz przebywania dużo na słońcu wynik 25,2. Halina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy takich okazjach w gabinecie lekarskim często padają stwierdzenia tego typu, jak również np. że "to wiedza akademicka", że "to bez znaczenia diagnostycznego" lub "chce się pan/pani leczyć, czy stosować naturalne metody?" :-)
      Myślę, że wzrost poziomu witaminy D3 (choć ciągle jest on za niski) zawdzięcza Pani głównie słońcu. Alfadiol zawiera zaledwie 1 mcg witaminy D3 (ten silniejszy) czyli jakieś 40 IU, a u osoby dorosłej dawka dzienna powinna wynosić przynajmniej 5 000 IU. Biorąc pod uwagę, że zalecono Pani preparaty z wit. D3 i wapniem, a nic nie wspomniano jak rozumiem o witaminie K2 to w takim razie dobrze, że ta dawka była taka niska :-/
      Pozdrawiam, Iza.

      Usuń
    2. Tak zwani specjaliści lekarze czasami są bardzo zabawni. Gdy zastosowałem na własną rękę pewien naturalny środek przy pewnej dolegliwości uzyskując znaczną poprawę i powiedziałem o tym specjaliście, to skwitował to zdaniem: "Efekt placebo".
      Leczenie specjalisty miało polegać na wysłaniu mnie do domu i zobaczyć co będzie się działo po 3 czy 6 miesiącach.

      Usuń
    3. Witam, ostatnio zrobiłam synowi lat 6 badanie wit d okazało się że ma niedobór wynik był 8 gdzie skala niedoboru zaczynała się na 10, dostaliśmy vigantoletten 1000, czy prócz tego leku powinniśmy suplementować także wit k ? Córka 6 mc i także ma niedostatek wit d , dla niej dostaliśmy vigantol 20 000j.m bierzemy 2 kropelki, czy córce także podawać wit k jezeli karmie piersią ? Ile ja jako matka karmiącą powinnam brać wit d i czy mogę brać takze wit k ? Pozdrawiam Agnieszka

      Usuń
    4. NIC pani nie pisze o tym iż osoby które biorą tabletki na rozrzedzenie krwi raczej nie mogą łykać k2 tylko samo d3

      Usuń
    5. Itu się zgadza wszędzie piszą tylko nie na temat

      Usuń
  2. Mnóstwo przydatnych wiadomości, dziękuję :) Ja sama nie przyjmuję żadnych preparatów witaminowych, a witaminę D czerpię wprost ze słońca, tak jak i moje dzieci :) Tylko najmłodsza pociecha przyjmuje witaminkę D doustnie :) Zawsze bardzo obawiałam się o dawkowanie wszelkich leków (w tym również i witamin), szczególnie u malutkich dzieci u których łatwo również o zachłyśnięcie. Wszystkim, którzy mają podobne obawy polecam Vita D w aerozolu :) U nas sprawdza się genialnie :)
    Pozdrawiam Ricola :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że wiadomości są przydatne. Staram się, żeby były :-)
      Jeśli chodzi o witaminę D3 to sprawa niestety jest poważna - poważne i powszechne niedobory oraz poważne konsekwencje tych niedoborów. Serdecznie zapraszam do zapoznania się z moim wykładem na ten temat http://www.naturopatia-sanatum.pl/wyklad_sloneczna.pdf oraz do zbadanie sobie poziomu 25(OH)D (badanie z krwi, dostępne w każdym laboratorium analitycznym).
      Pozdrawiam, Iza

      Usuń
  3. Jest tak duzo Witaminy D3 na rynku ,ze trudno wybrac.Ja kupilam Vit,firmy Swiss natural D3 1000 U.I.biore 1 dziennie ,Czy mam kupic Vit.K2??
    Prosze o podpowiedz.
    Barbara z kanady

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Barbaro, szczęściara z Pani, że ma Pani w czym wybierać :-) Tu dopiero od niedawna w ogóle jakakolwiek wit. D3 jest dostępna bez recepty.
      Najważniejsze, żeby była to wit. D3, a nie D2. Suplementacyjna dawka dla dorosłego to 4 000 - 5 000 IU. Warto też co jakiś czas zrobić badanie poziomu 25(OH)D w krwi.
      Witaminę K2 warto zażywać jeśli nie mamy w diecie jej naturalnego źródła, lub jeśli jemy niewiele produktów zawierających tą witaminę. Wspomniane kiszonki i sery zawierają bardziej trwała formę witaminy K2, czyli MK-7. Oprócz tego witamina K2 jest jeszcze dostępna w postaci tzw. MK-4 w żółtkach jaj i maśle.

      Usuń
    2. Pytanie odnośnie trudnego wyboru:) Słyszałam, że np. D-vitum forte ma wit. d rozpuszczoną w oleju MCT, który jest łatwo przyswajalny, również dla osób z upośledzonym przyswajaniem tłuszczów, przez co wit. D ma szanse lepiej się przyswoić.
      Jakie jest Pani zdanie na ten temat?

      Usuń
  4. Jestem koleiny raz pod wielkim wrazeniem Pani wiedzy.DZIEKUJE.Pozwole sobie na podzielenie sie swoja walka z duzym cholestrolem(pisamam w mailu b.zawadzka@shaw.ca.) Otoz na moje "oko za mgla) upilam polecane Astaxanthin 4mg supports eve heath --biore regularnie po 1 tabletce.
    Odwiedzilam lekarza okuliste--szczegolowe badania na roznych urzadzeniach.Podobno mam zle nawilzanie prawego oka--polecil mi krople --sztuczne lzy.wrazie bolu glowy (nigdy glowa mnie nie bolala ) musze zglosci sie ponownie I laserem zrobi mi dwie dziurki ---Bardzo niewyraznie mowil a moj angielski jest tak na 75%.
    Teraz dalej --pRZECZYTALAM KSIAZKE "CHOLESTEROLOWE KLAMSTWO"--dwoma rekoma podpisuje sie pod taka wiedza I pod Pani wszystkimi blogami. dwoma rekami.Nie biore zadnych(przepisanych zreszta statyn) na obnizenie cholestrolu..Wzielam sobie do serca wszystkie zrodla mi dostepne.nawet dr Rath,
    Kupilam Ultra EPA Ultra AEP ..firma Norwegian Gold --ciemy braz duze tabletki.zapukilam rowniez EPA Nordic Naturals --Sorce of Omega-3 fatty acids Sklad-anchoies et sardines----1000mg,
    AEP-425MG,ADH 100mg AUTRES OMEGA3 -90mg
    VITAMINE E -10mg.
    Do tego mam Witamine C--natural Camus C -500mg,oraz Acerola Juice -organic..
    Oczywiscie kupie jeszcze Witamine K2--czyli MK-7
    Bardzo powaznie podeszlam do swojego zdrowia a zwlaszcza do dobrego odzywiania--korzystajac z pani wykladow I strony z blogami.
    BARDZO BARDZO DZIEKUJE ..Moja wizyta w kraju bedzie pod koniec lata czyli jesienia,osobiscie Pania odwiedze.
    Pozdrawiam cieplutko.
    Barbara zawadzka

    OdpowiedzUsuń
  5. O Blogger: naturopatia-sanatum mega fajna strona także kiedyś tworzyłem stronę o takiej samej tematyce natural pharmaceuticals
    Bardzo uwielbiam czytać Twoje artykuły, to moja
    ulubiona www. Gorąco pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam. Dziecko 5 letnie będzie brać wit. D3 w dawce 2x400 ui . Chciałabym dodatkowo podawać vit. K2 oczywiście mk7 tyko nie wiem w jakiej dawce żeby nie zaszkodzić. Byłabym wdzięczna za sugestie. Małgorzata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Małgorzato, jestem zwolenniczką żywności jako źródła tego, co potrzebujemy, jeśli tylko to możliwe. Czyli jeśli chodzi o źródła witaminy K2 - organiczne jajka, masło, kiszone warzywa, ser gouda, zielone warzywa. W postaci suplementu dawka dla dziecka wynosi 75 mikrogramów na dzień.

      Usuń
    2. tu chyba wkradł się Pani mały błąd z tymi zielonymi warzywami. Z tego co czytałem to zielone warzywa zawierają wit. K1 a nie K2. Jeśli się mylę proszę mnie sprostować.

      Usuń
    3. Zgadza się, w zielonych warzywach jest witamina K1... która częściowo ulega konwersji do witaminy K2. Badania nad konwersją K1 do K2 opisano na modelach zwierzęcych lub kulturach tkankowym. Bezpośrednich badań nad konwersją w organizmie człowieka się nie doczytałam ale za to są takie, które pokazują, ze K1 podobnie jak K2 zmniejsza ryzyko nowotworów lub poprawia elastyczność kości. Co pośrednio dowodzi wspomnianej konwersji Ponadto, w żywności mamy jeszcze inne formy witaminy K2 (inne niż MK-7): MK-4, MK-8, MK-9. Nie należy ich roli pomijać. Stąd, jak już wiele razy pisałam, w tym przypadku lepszym wyborem jest odpowiednie odżywianie niż tabletki. Suplementacja nie powinna zastępować odpowiedniego odżywiania, a jedynie je wspomagać jeśli istnieje taka potrzeba.

      Usuń
  7. Mam uczulenie na slonce - lekarz po badaniu moczu stwierdzil, ze to toczen, i kazal ograniczyc przebywanie na sloncu. Dostaje swedzacej wysypki, ktora na jesieni znika. Czy cos Pani wiadomo, dlaczego ta witamina w postaci slonca nie wszystkim sluzy? pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Zarówno toczeń, jak i samo uczulenie na słońce na słońce nie mają związku z witaminą D3. Wprost przeciwnie, jeśli choruje Pan/Pani na toczeń koniecznie należy zadbać o prawidłowy poziom tej witaminy. Najlepiej zacząć od wykonania badania poziomu frakcji 25OH w krwi.
    Uczulenie na słońce jest związane z substancjami nazywanymi fotohaptenami, które pod wpływem promieniowania UV mogą ulegać takim modyfikacją, że stają się alergenami.

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam Droga Pani Izo.Mam 60 lat. Od 2 lat wiem, ze mam osteoporoze 47 procent, a od wielu cholesterol ponad 300 Na cholesterol nie biore nic, nie lecze.Co do osteoporozy to wystraszyłam sie,zaczełam myslec o leczeniu. lekarz pierwszrgo kontaktu przepisał ossica 1 tab na miesiac i kalcikinon 2 tab/na dobe, pozniej bo odmowiłam leczenia ze wzgledu na powazne kłopoty zdrowotne mojej siostry po ossice.Reumatolog przepisała ostenil 70,calperos i vigantoletten.Co robic? Boje sie o kosci.Wit d mam na granicy normy, wapn i fosfor ok.Skad osteoporoza?Prosze o pomoc.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie zapraszam do przeczytania mojego artykułu o osteoporozie. Trochę się rozjaśni :)
      http://www.naturopatia-sanatum.pl/osteoporoza.shtml

      Usuń
  10. Witam. Świetny artykuł! Dziękuję.

    Jak to się ma do podawania witaminy D niemowlakom? Im się nie podaje witaminy K2. Czyli nie ma sensu podawać witaminy D, bo i tak się nie wchłania? Czy na 100% nie ma witaminy D w mleku kobiecym? ani trochę? Czytałam w niektórych publikacjach, że jest obecna i ileś tam % przechodzi. Tak więc myślałam, że Ci co piszą, że w mleku kobiecym nie ma, to są artykuły koncernów farmaceutycznych żebyśmy kupowali dzieciom tę witaminę.
    Moja córka za 2 tygodnie kończy 6 miesięcy, warto teraz już jej buźkę wystawiać na słońce?
    Ogólnie od samego początku mamy problemy z tą witaminą. Na początku nietolerancja tych olejów, potem dowiedziałam się że jest czysta witamina D w tabletkach i po tym było ok. Od tego czasu zaczęła dostawać plamy na ciele i ciemieniuchę, więc zwaliłam winę na witaminę D i przestałam ją podawać. Teraz się dowiedziałam, że często suche plamy podobne do tych AZS mogą być wynikiem niedoboru tej witaminy no i zaczęłam na nowo podawać :)
    Z góry dziękuję za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mleko matki rzeczywiście zawiera witaminę D. Podaje się, że średnio jest to 25 IU na litr mleka. Zawartość witaminy D3 w mleku matki zależna jest oczywiście od jej zawartości w krwi. Uważa się jednak, ze to za mało, bo zapotrzebowanie dziennie dziecka od pierwszych dni życia określa się na 400 IU do 600 IU. W związku z tym zalecana jest suplementacja. Mleko matki zawiera również witaminę K. W tym przypadku doskonałym wyjściem jest zapewnienie matce stałej dostawy tej witaminy.
      Powyżej 6 miesiąca życia można już dziecko w bezpieczny sposób wystawiać na słońce. Przy dłuższej ekspozycji na słońce i przy przyzwyczajaniu skóry do słońca można naturalne filtry takie, jak olej kokosowy czy masło shea.
      Przyczyną stanów zapalnych skóry czyli np. AZS może być również niedobór kwasów omega 3, w szczególności kwasu eikozapentaenowego, EPA.

      Usuń
  11. Witam. Jak ma się suplementacja K2 do chorych na Hashimoto gdzie soja jest niewskazana jako ta która "blokuje" hormony tarczycy i pogłębia niedoczynność a jednocześnie przy Hashimoto jak i innych chorobach autoimmunologicznych wskazany jest wysoki poziom D3?Jak to pogodzić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fermentowana soja, bo to ona jest bogatym źródłem witaminy K2, poddawana jest obróbce, w wyniku której zostaje z niej usuniętych wiele substancji antyodżywczych w tym goitrogeny, czyli substancje toksyczne dla tarczycy (a przynajmniej znacząco obniża się ich poziom). Przy czym nie chodzi o samą fermentację, dzięki której w takiej soi obecna jest witamina K2, ale o moczenie ziaren i ich obróbkę termiczną poprzedzającą fermentację.
      Jeśli chodzi o goitrogeny, oprócz soi i innych strączkowych szczególnie bogate są w nie warzywa z rodziny Brassicaceae, czyli kapustowate (kapusta, jarmuż, kalarepa, brokuł, brukselka, kalafior). U osób z niedoczynnością tarczycy niewskazane jest spożywanie dużych ilości tych warzyw w formie surowej, a jeśli są spożywane to nie powinny być łączone z produktami bogatymi w jod, ponieważ goitrogeny blokują wchłanianie jodu. Z tego powodu są szczególnie niewskazane u osób z niedoborem jodu.
      Jeśli chodzi o witaminę K2 to tak, jak już pisałam, fermentowana soja nie jest jej jedynym źródłem.

      Usuń
    2. Szanowna Pani Izabelo!

      Producent suplementu "Witamina K2 MK-7 MSE" (dr. Enzmann, mito-pharma) twierdzi, że jego produkt nie jest uzyskany z natto, dlatego nie zawiera tyraminy, dzięki czemu jest bezpieczny w zastosowaniu. Nasuwa sie pytanie, jaka jest zawartość tyraminy w produktach opartych o natto. Czy jest istotna i czy w przypadku długotrwałej suplementacji może być niebezpieczna dla zdrowia? Jakie jest Pani zdanie na ten temat? Czy rzeczywiście preparat "Witamina K2 MK-7 MSE dr. Enzmann" ma przewagę jakościową nad innymi preparatami, czy to tylko marketing?

      Który z poniższych pretaratów witaminy K2 MK7 wybrałaby Pani:

      preparat firmy SOLGAR
      preparat firmy SWANSON
      preparat o nazwie KINON firmy VALENTIS
      preparat o nazwie MSE Pharmazeutika Witamina K2 MK-7 firmy Mito-Pharma

      Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam.

      Krzysztof Jankiewicz

      Usuń
    3. Witam Panie Krzysztofie,
      Tyramina jest ważnym aminokwasem, bierze udział w regulowaniu ciśnienie przez nasz organizm. W normalnych warunkach jest rozkładana przez enzym MAO (oxydaza monoamin) i jest to naturalny proces regulacji jej poziomu.
      MAO jest blokowany przez niektóre leki sosowane w depresji. Do inhibitorów MAO należą leki zawierają steleginę (Segan, Selenin, Jumex, Apo-Selin, Deprendyl) i maklobemid (Aurorix, Mocloxil, Moklar, Mobemid). Brak prawidłowego rozkładu tyraminy prowadzi do wzrostu ciśnienia i migrenowe bóle głowy. Uważa się, że zbyt wysoki poziom tyraminy powoduje uwolnienie z zakończeń nerwowych w centralnym systemie nerwowym norepinefryny. Z tych powodów osoby zażywające inhibitory MAO powinny unikać produktów bogatych w tyraminę. Bogate w tyraminę są generalnie produkty fermentowane, nie tylko fermentowana soja (natto, sos sojowy) czyli długo dojrzewające sery, kiszonki, suszone wędliny, piwo. Jest również obecna w malinach, awokado i czekoladzie. U osób chorujących na migreny również są one przeciwskazane. Uważa się, ze metabolizowanie tyraminy wspomagają takie produkty, jak cebula, czosnek i brokuły (i inne kapustowate).
      W związku z powyższym witamina K2 bez tyraminy jest bezpieczniejsza u osób zażywających inhibitory MAO i cierpiących na migreny.

      Jeśli chodzi o wybór witaminy K2, ja wybieram żywność bogatą w K2 :) W postaci suplementu stosuję tylko wtedy gdy nie jest możliwa dostawa w żywności lub sytuacjach szczególnie wysokiego zapotrzebowania (np. konieczność suplementacji bardzo wysokimi dawkami D3).
      Który preparat najlepszy? Wit. K2 z Mito-Pharm jest monoprepreparatem, zawiera tylko jedną konkretną substancję czynną i to mnie w niej nie przekonuje. Można twierdzić, bo mamy dokładnie to, co chcemy, bo możemy przewidzieć w pełni działanie (teoretycznie) itp. Jednak z witaminami i mikroelementami sprawa nie jest taka prosta i jednoznaczna. W naturze nie występują one w postaci monozwiązków, towarzyszą im inne związki. Te inne mogą zarówno ograniczać ich biodostępność, jak i być niezbędne. Witamina K2 występuje w przyrodzie w formie MK-4, MK-7, MK-8, MK-9. Każda z nich ma w naszym organizmie swoje funkcje. Wiadomo również, że np. witamina H usprawnia wchłanianie witaminy K2.
      Witamina K2 Solgaru zawiera mleko - na nie. Kinon - nie mogę się doszukać czy zawiera tylko MK-7, czy sfermentowaną soję - na nie za trudny dostęp do informacji. Stawiam na Swanson.
      Oczywiście jeśli ktoś zażywa inhibitory MAO lub cierpi na migreny Mito-Pharma będzie bezpieczniejszym wyborem. Natto zawiera dużo tyraminy, chyba, że jest uzyskiwane z młodej skiełkowanej soi. Ale przyznam, że nie mam pojęcia czy istnieją suplementy z takiej soi.

      Pozdrawiam,
      Iza

      Usuń
    4. Witam serdecznie :-) Mój 7letni syn jest bardzo wysoki, ma 142cm i 34kg. Przyjmuje 4krople Devikapu codziennie oprócz wakacji kiedy spędzamy cały dzień na dworze. Czy to wystarczająca dawka dla Niego? Jak Pani uważa? Dziękuję z góry

      Usuń
  12. Dzien dobry. Tesciowa choruje na cukrzyce typu 2. Ile czasu nalezy czekać na jakiekolwiek efekty przy suplementacji witamin d3 i k2?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jakie efekty, w tym przypadku,
      ma Pani/Pan na myśli?

      Usuń
    2. Dzien dobry. Lepsza przyswajalność insuliny a co za tym idzie mniejsze zapotrzebowanie na nią i moze mniejsze wahania cukru?
      Pozdrawiam Malgorzata

      Usuń
    3. "Odwracanie" cukrzycy typu 2 jest możliwe, do pewnego stopnia i w wielu przypadkach, w zależności od podłoża cukrzycy i jej zaawansowania. Jednak witamina D3, nawet z witaminą K2 nie jest magiczną pigułką, którą zjadamy i jesteśmy zdrowi. Powstanie choroby to długotrwały proces, dopiero na jego końcu widać efekty w postaci dysfunkcji jakiegoś organu. Nie wszystko da się cofnąć, a proces przywracania sanu zdrowia bardzo często jest długotrwały i wymaga wielu zmian.
      W przypadku cukrzycy witamina D3 (podobnie jak w przypadku wielu schorzeń) jest tylko jednym z elementów. Przede wszystkim należy przyjrzeć się nawykom żywieniowym i bezwzględnie wprowadzić do życia aktywność fizyczną. Do tego ogromną rolę odrywa również stosunek EPA do AA (kwasy tłuszczowe, omega 3 i omega 6), zadbać o zdrowy sen, o prawidłową wagę i zdrowe jelita.

      Usuń
  13. Efekty w postaci lepszej wrazliwosci na insulinę a co za tym idzie, zapotrzebowanie na jej mniejszą ilość. Moze to naiwne, ale moze tez lepsze radzenie sobie organizmu z węglowodanami? Pozdrawiam. Małgorzata

    OdpowiedzUsuń
  14. Dziękuję bardzo.
    Małgorzata

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam !
    Neurolog stwierdził ,że jestem chora na tężyczkę.Mam niedobór magnezu i witaminy D3. Biorę Magne B6 max 4 tabletki dziennie i magne b6 fast raz dziennie saszetka oprócz tego Vigantol 8 kropel dziennie rozpuszczam sobie w oleju lanianym,(neurolog stwierdziła ,że mogę sobie darować Polskie słońce bo się źle syntetyzuje czy jakoś tak :)Jeszcze nie czuje się lepiej kuracje zaczełam około miesiąca temu.Czy w takiej sytuacji powinnam jeszcze suplementować się witaminą K2 ,czy wystarczy pobierać ją z żywności ?
    Z góry dziękuje za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam Panią, od dwóch lat przyjmuję wit D3 zaleconą przez lekarza endokrynologa po badaniu. Obecnie przy badaniu usg jamy brzusznej lekarz stwierdził pojedyncze blaszki miażdżycowe w aorcie brzusznej. Od tygodnia boli mnie lewa noga w łydce. Nie przyjmowałam wit K2. Po przeczytaniu Pani informacji zakupiłam KINON. Nie wiem czy dobrze, że będę ją przyjmowała.

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam !
    Pisała Pani o zazywaniu witaminy K2 przy wysokiej suplementacji witaminą D3 czy 10 kropel dziennie witaminy D3 to wysoka dawka? czy powinnam sie suplementowac witaminą K2 ?
    Bardzo proszę o odpowiedź

    Magdalena 24

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależy jakie to krople, tzn. jaka jest w nich zawartość witaminy D3. Proszę sprawdzić :)

      Usuń
  18. Dzień dobry

    Zastanawiam się nad suplementacją wit. D3 jak i K2. Choruje na łuszczyce i ewidentnie widzę, że jak słońce wychodzi to stan skóry jest lepszy jak nie zdrowieje całkiem. Niestety jesienią jak co roku się pogarsza. Mogłaby pani zdradzić jaką wit. sama używa? ;) Wiem że nie jest dla każdego uniwersalne, ale jednak prosiłbym o poradę konkretnego produktu, bo jest tego zatrzęsienie.. I jeżeli jadam ok 10 jajek tygodniowo to czy jest konieczna dodatkowo wit K2?

    Z góry dziękuje za odpowiedź

    Pozdrawiam Kamil

    OdpowiedzUsuń
  19. dzien dobry Pani Izabelo, mam prośbę czy moglaby się pani wypowiedziec na temat podawania witaminy D3 - oraz K2-MK7, o dziecka 12 chorego na cukrzyce typu pierwszego? - dziecko zachorowało zaraz po szczepionce odra, ospa i rożyczka w wieku 1,5r.
    ostatnio znajoma pokazała mi Pani stronę i powiedziała o dr Ziębie , czy można podawać te witaminy?
    pytam ponieważ zasiegałyśmy wraz z bratową opinii u różnych znajomych i nieznajomych lekarzy - i tak prawde mówiąc nic z informacji nie wynika, zdania są rózne , doktora Ziębę też mało znają - moze dlatego ze też mieszkamy w małej miejscowości w podkarpackim. niby mówią że d3 - stymuluje układ odpornościowy i kropelkę dać ale co z ta witamina k2 - mk7? - brać sią z kiszonek, warzyw czy na przykład zakupić K2- MK7 , Sawsona i podawać tą najsłabszą wersję - bo od czego trzeba zacząć potem są te silniejsze100 i 200 uq - ale to mówiła brakowa że bardziej dla dorosłych. - jakie jest Pani zdanie w tym temacie? - dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. ...cyt." dziecko zachorowało zaraz po szczepionce odra, ospa i rożyczka w wieku 1,5r....."

    Szanowna Pani czy Pani nie czytała na necie o zgubnym wpływie szczepionek??? Kto dziś szczepi dzieci?! szczepionki zawierają rakotwórczą rtęć !!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Większość ludzi szczepi dziś dzieci - a podatni na sugestię wolą ryzykować i powielać spiskowe teorie kosztem swoich dzieci

      Usuń
  21. Witam, mam prośbę, nie wiem co robić. Zaczęłam brać 2 dzień nattokinazę japońską oryginalną, dostałam uczulenia,swędzącą wysypkę na twarzy.Mam zakrzepicę,biorę acenocumarol i ponieważ lek ten blokuje wchłanianie wit k-2 chciałam sobie pomóc,niestety muszę odstawić.Do tego mam cukrzycę typu II.Przez 15 lat brałam statyny,teraz odstawiłam.Czytałam książkę p.Zięby,rozmawiałam z nim telefonicznie, sugerował brać nattokinazę, ale chyba nie mogę.Czy jest jakiś środek,który bym mogła brać, bo nie wiem jak pogodzić acenokumarol z dietą, mało zielonych warzyw, kiszonek. Mam 64 lata.Bardzo proszę o radę, pozdrawiam Elżbieta

    OdpowiedzUsuń
  22. Witam Panią prosze o radę bo nie wiem czy dobrze robię.
    Po przeczytaniu książki Pana zięby zaczęlem suplementacje witamina d3 oraz k2mk7.
    Moje dzieci przyjmuja d3 ( w kropelkach devikap, kropla słońca) po 2000j oraz k2 4 kroplem to chyba ok 75.
    Ja przyjmuję 4000j i 6 kropli k2mk7
    Czy takie dawki można stosowac ciągle czy powinno się zorbic przerwe, dodam, ze jestem chory na chorobę crohna.
    Chce troszkę to zmodyfikowac w stosunku do dzieci tzn. w dni kiedy bedziemy na słońcu nie będe podawał nic.
    Co pani na ten temat mysli, bo nie chciał bym im zoribc tym przywdy.
    W następnym miesiącu zbadam poziom wit. d3 i siebie i dzieci

    OdpowiedzUsuń
  23. Kochani czytelnicy, bardzo mi miło, że jesteście ze mną, że czytacie, że piszecie tu, piszecie do mnie emaile i ma dla Was znaczenie moje zdanie. Myślę jednak, że muszę Wam coś wyjaśnić. Niniejszy blog nie ma charakteru poradni, ani poradnika. Z przyjemnością i bezinteresownie dzielę się z Wami swoją wiedzą mając nadzieję, że to co piszę zainspiruje Was do pozytywnych zmian w życiu z korzyścią dla Waszego zdrowia. Wielu z Was zdążyło się już jednak przekonać, że nie udzielam porad "zdalnie", ogólnie, mniej więcej. Udzielając komuś porady dotyczącej jego zdrowia czuję się głęboko odpowiedzialna za tą osobę od początku do końca. Dlatego szczegółowo poznaję stan zdrowia tej osoby, historię zdrowotną, styl życia i sposób odżywiania, wyniki badań, zażywane leki itp. Pod moja kontrolą jest również to, jak wprowadza w życie moje porady i co dzieję się po ich wprowadzeniu. W związku z tym wybaczcie mi, ale wiele Waszych pytań z tego powodu pozostanie tu bez odpowiedzi, w trosce o Wasze zdrowie.

    Pytacie mnie również o moje zdanie na temat informacji przekazywanych przez p. Ziębę lub przeczytanych w jego książce. Nie mogę się do nich odnieść, książki nie czytałam, nie wiem z jakich korzysta źródeł i czym się kieruje interpretując informacje w ogólnie dostępnych źródłach. Jeśli chcecie się kierować tym co mówi/pisze o szczegóły musicie pytać jego samego.
    Zdarza się również, że dziwicie się dlaczego lekarze itp. nie znają "doktora Zięby". Środowisko lekarskie jest dość hermetyczne i komuś z poza branży ciężko jest w nim zaistnieć a według mojej wiedzy p. Zięba nie jest lekarzem, a tym bardziej doktorem.

    To tyle wyjaśnień. Na pytania, na które mogę odpowiedzialnie odpowiedzieć będę nadal odpowiadała w miarę dostępnego czasu.

    OdpowiedzUsuń
  24. Pani Izo, gdzie można kupić dobre preparaty aby uzupełnić niedobory wit. d3 i k2 (robiłam wyniki i d mam tylko 20) proszę o polecenie co i gdzie kupić aby były to właściwe preparaty a nie jakieś podrabiane. Z góry dziękuje za odp.Pozdrawiam, Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Ewo, jeszcze kawałek lata przed nami - najlepszym źródłem witaminy D3 jest słońce :) Co do preparatów z D3 to najlepiej wybierać te, które mają postać płynną czyli olej w kapsułce a nie tabletka - ze względu na lepsze wchłanianie. Zjadać z posiłkiem zawierającym tłuszcze. Moim ulubionym preparat jest witamina D3 5000 IU Swanson - zawiera jako bazę olej szafranowy. Ale bardzo dobrym preparatem jest również witamina NOW Foods z oliwą z oliwek.
      Jeśli chodzi o witaminę K2 to przede wszystkim należy ją moim zdaniem uzupełniać z żywności, bo możliwości jest sporo. Powyżej pisałam o kilku preparatach.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  25. Serdecznie witam,
    przeczytałam Pani komentarz o tym, że to nie poradnia... ale i tak muszę zapytać. Sama nie posiadam wystarczającej wiedzy, dlatego uważam Pani opinię za znacznie ważniejszą. Pediatra mojego synka twierdzi, że "to nie ma znaczenia", więc jak nie lekarz, to kto?
    Otóż chcę zapytać o witaminkę k dla dzieci, a dokładnie 13mc. Wiadomo, noworodkom podawana jest witaminka w formie zastrzyku, potem zalecana przez kolejne 3mc. A co dalej? Jeśli faktycznie witamina k jest niezbędna do prawidłowego wchłaniania witaminy d oraz wapnia, to czy dla zdrowia kości i zębów, i ogólnie całego organizmu nie powinniśmy przyjmować tej witaminki całe życie?
    Czy taką polecaną wit k2 mk7 mogę podawać takiemu dziecku? Ewentualnie skąd brać ją z pożywienia?
    Będę wdzięczna za odpowiedź:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam.
      Uważam, że zawsze, jeśli to tylko możliwe zarówno u dzieci, jak i u dorosłych, czerpanie witamin i innych substancji odżywczych z pożywienia jest najlepsze oraz nigdy nie zalecam, jeśli jest taka konieczność, samej suplementacji bez odpowiedniego, dostarczającego potrzebnych składników odżywiania. Są takie sytuacje, w których to konieczne i takie składniki, co do których to konieczne.
      Jeśli chodzi o witaminę K2 i dzieci świetnym jej źródłem jest masło i żółtka jaj. Zwierzęca witamina K2 występuje w formie MK-4. Fakt, że w postaci suplementu zaleca się zażywanie witaminy K2 w formie MK-7 jest spowodowany tym, że naturalna forma MK-4 jest niestabilna i w suplementach z MK-4 stosuje się syntetyk.
      U najmłodszych dzieci najlepszym źródłem witaminy K2 jest mleko matki, która zapewnia sobie odpowiednią dostawę witaminy K2.

      Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
    2. Bardzo serdecznie dziękuję za tak szybką odpowiedź. Odżywiamy się zdrowo, bez cukru i nabiału, za to dużo kasz, warzyw i owoców (szczególnie owoce sobie ukochał mój syn), domowe kiszonki, olej kokosowy. Syn wciąż jest karmiony piersią na żądanie, jajka jemy co drugi dzień (najczęściej ekologiczne). Od urodzenia żadnych leków ani antybiotyków. I niestety mimo największych starań pojawiły nam się ubytki w szkliwie i początki próchnicy:( ktoś polecił mi suplementację syna wit k2 mk7 właśnie, bo może mieć problem z wchłanianiem wapnia z pożywienia ze względu na brak tej witaminki i stąd słabe ząbki. Pediatra, u której byłam się poradzić czy faktycznie to może być przyczyna i czy suplementować odparła, co już wcześniej pisałam "to nie ma znaczenia". Jak chce to mogę, obojętnie jaką witaminą k (nie wiem czy w ogóle słyszała o tej mk7...).
      Jestem troszkę przerażona, że w tym wieku syn ma już takie problemy, a przecież mleczaki będzie miał jeszcze kilka lat. Dentystka zaleciła fluorowanie i ozonowanie, ale bez gwarancji na poprawę. Może Pani nam podpowie co robić?

      Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam:)

      Usuń
    3. Wiele owoców zawiera bardzo duże ilości cukrów prostych (glukoza, fruktoza) i/lub sacharozy. Pisze Pani, że syn szczególnie ukochał sobie owoce. Nie wiem jakie ilości owoców to oznacza, jak często, w jakiej formie i jakie owoce ale nadmierne spożycie owoców może być potencjalną przyczyną problemów z zębami u dzieci.
      Ponadto, kości i zęby to nie tylko witamina K2 ale przede wszystkim witamina D3. Najczęściej wszyscy cierpimy na poważne niedobory witaminy D3.
      Co do jajek, moja córka w tym wieku jadała jajka codziennie. I jest tak do teraz. Zęby ma w idealnym stanie :)

      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
    4. Kurczę :) mój syn 4 lata może jeść jaja codziennie na śniadanie. Staram się znajdować najlepsze eko, ale i tak zastanawiam się czy nie zacząć hodować kur na balkonie :D Uwielbiam Pani blog i bardzo dziękuję za niego :)

      Usuń
  26. witam .p.izo chciałbym się dowiedzieć na temat wit.d3.czy przy zmianach zwyrodnieniowych wszystkich stawów +ostrogi piętowe,,łącznie ze zwapnieniami w drogach moczowych oraz blaszkach miażdzycowych w tętnicy stóp,można brać vitrum d3.2000.j+wit.k2.[ewentualnie 15,jajiek tygodniowo??/czy jak pani uważa te zmiany zwyrodnieniowe śą od nabiału [szklanka jogurtu lub maślanki + 50 g sera białego codziennie przez kilkanaście lat spożywane}.chciałbym dodać iż mam 50 lat i jestem facetem-prosił bym panią o opiniiie?//JACEK

    OdpowiedzUsuń
  27. WITAM P.Izo chciałbym się dowiedzieć na temat witaminy d3 [ czy przy zmianach zwyrodnieniowych wszystkich stawów ,ostrogi piętowe,zwapnienia dróg moczowych,blaszki miażdżycowe tętnic stóp] można zażywać Vitrum D3 2000.j,czy tylko z vit.K2 czy nie powinno się stosować żadnych suplementów--czy te zwapnienia i zmiany zwyrodnieniowe są od spożywnia nabiału przez kilkanaście lat [codziennie szklanka jogurtu,lub kefiru+75g sera białego na śniadanie?,czy to od bakterii yersinia którą wynalazł mi lekarz na którą brałem antybiotyki [w klasie igG-122 ] -Więc moje pytanie czy da się jakos pozbyć te zmiany zwyr..i zwapnienia? ponieważ utrudnia mi to codzienne życie ?czy miała by pani na to jakiś sposób ? Jacenty ze szczecina.

    OdpowiedzUsuń
  28. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  29. Dobry wieczor. Bardzo prosze o rade ,czy zarzywajac leki przeciwkrzepliwe a jednoczesnie przyjmujac witamine d3 nie zaszkodze sobie.Mianowicie Jak wiadomo leki przeciwkrzepliwe hamuja dzialanie witaminy k , musze ograniczac zarzywanie zielonych warzyw . Czy to wogole sie bedzie odpowiednio wchlanialo do organizmu. Serdecznie Pozdrawiam i prosze o porade.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Rzeczywiście lekarze zalecając leki obniżające krzepliwość krwi zalecają również ograniczenie spożycia zielonych warzyw w obawie, że witamina K w połączeniu z niską krzepliwością krwi zagrozi krwawieniami. To jest jednak niestety bardzo uproszczone podejście. Z dwóch powodów. Po pierwsze leki obniżające krzepliwość krwi powinny być tak dobrane by krzepliwość była prawidłowa, nie za niska. Po drugie, jednym z problemów, które powodują te leki jest zmienna krzepliwość krwi, duże jej różnice w ciągu dnia, co jest groźne dla zdrowia. Bardzo wiele nowych badań naukowych wskazuje, że witamina K działa stabilizująco na krzepliwość krwi w przypadku zażywania leków przeciwzakrzepowych. Pozdrawiam.

      Usuń
  30. mam przepisany vigantoletten czy to jest witamina d3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpowiem za autorkę. To jest witamina D3 ale w postaci proszku. Słabo się wchłania. Poza tym jest w małej, jak na potrzeby dorosłego dawce. Moja mama leczy się na osteoporozę od kilku lat. Oczywiście od początku pani doktor przepisała suplementację wapniem i witaminą D3 (zresztą nie badając nawet poziomu tej ostatniej). Zawsze uważałam, że lekarze po to się kształcą tyle lat, żeby wiedzieć lepiej od nas, laików. Niestety kilka miesięcy temu, moje życie weszło na nowe tory i musiałam zainteresować się tematem zdrowia. Poszukując informacji znalazłam też artykuły na temat witaminy D3, K2 i wapnia. Przyjrzałam się także leczeniu mojej mamy. Po zbadaniu poziomu witaminy D3 we krwi okazało się, że ma jej zaledwie 23 (25OH). Po wieloletniej suplementacji vigantoletten właśnie. O witaminie K2 nikt mamie nie mówił. Polecam jednak Witaminę D3 w kapsułkach.

      Usuń
  31. A ja znalazłam k2 mk7 z geranium, a nie z soi - Formeds. Jest w proszku, . Trafiłam na nią jak szukałam magnezu dla dziecka w czystej formie - podpowiedziała mi pani z apteki, która sama stosowała, Oni mają same proszki bez dodatków. Słyszała o nich Pani? I bardzo dziękuję za dzielenie się wiedzą, bo czasem myślę, że lekarze idą na łatwiznę nie drążąc tematu małej skuteczności konwencjonalnych terapii, bez sprawdzania podstawowych parametrow zdrowia, w tym poziomu witamin, czy np nietolerancji. Moja endokrynolog wyśmiała np moje pytanie odnośnie wpływu glutenu, czy w ogóle żywienia przy hashimoto :(. Koleżance, w 3 ciązy przy wielu pogłebiających się dolegliwości typu alergie, osłabienie, jak zwróciłam uwagę na wit d (ciążą, praca w biurze, brak możliwości przebywania na słońcu w odpowiedniej porze), gdy zapytała swoją alergolog i ginekologa - to powiedzieli, że w ciązy nie ma co przesadzać z suplementacją, bo przecież bierze preparat multiwitaminowy dla ciężarnych, a zbyt wysoko dawka mogłaby zaszkodzić. Dopiero jak zrobiła na własną rękę badania poziomu d i wyszło 4!!! (norma 30-100) to otworzyli ze zdziwieniem oczy.Teraz już chyba większość osób, które interesują się swoim zdrowiem, wie, że suplementacja wit d jesienią i zimą jest koniecznością, a wiosną i latem dla wszystkich, którzy nie pracują na zewnątrz w godz.10-15, również. Na szczęście świat lekarski pod tym względem się budzi ;)

    OdpowiedzUsuń
  32. Dobry wieczòr.
    Mam obawy, czy moge stosowac witamine d3 przy leku jak warfin.Bo nie jestem pewna ,ale on hamuje wytwarzanie witaminy k. Prosze o porade bo lekarz rodzinny nic mi nie doradził.Nie chce sobie zaszkodzić.
    Z góry dziekuje.

    OdpowiedzUsuń
  33. ja suplementuję witaminę D2 i D3 (wegańskie!) i biorę K2. jak można sprawdzić czy przyswajalność jest dobra ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Istnieją badania naukowe pokazujące, że odpowiednio prowadzona suplementacja witaminą D2 również powoduje wzrost poziomu frakcji 25(OH)D w naszej krwi - o ile w przypadku D3 efektywniejsze są pojedyncze wysokie dawki, o tyle w przypadku D2 należy stosować w tym celu rozdzielone mniejsze dawki. Jednak poziom 25(OH)D to jeszcze nie wszystko - witamina musi się efektywnie wiązać z receptorami, jej nadmiary muszą być efektywnie utylizowane przez organizm, a podawana w postaci suplementu musi być stabilna. I te warunki spełnia witamina D3, w przeciwieństwie do D2. Poza tym witamina D3 jest produkowana przez nasz organizm i z tego powodu uważana jest za właściwszą do suplementowania.

      Witamina D3 uzyskiwana z porostów ze względu na swoją budowę chemiczną wydaje się być równie odpowiednia, jak ta pochodząca ze źródeł zwierzęcych. Jednak produkty tego typu są na rynku stosunkowo krótko i myślę, że na tym etapie trudno jednoznacznie i ponad wszelką wątpliwość powiedzieć czy możemy je rzeczywiście porównywać ze zwierzęcymi pod względem skuteczności i bezpieczeństwa.

      Usuń
  34. Witam Pani Izo,
    Mam 20 lat i cieprię na niedoczynność tarczycy, oraz niedawno wyszła mi osteopenia na przełomie z osteoporozą. Ponad rok temu wyszedł mi także niedobór witaminy D3. Od tamtej pory suplementuję przepisany przez endokrynolog Vigantoletten 1000 (2 tabletki dziennie, bądź co jakiś czas zmienia na 3 tabletki dziennie) oraz Euthyrox. Byłam u lakrzy z wynikiem osteoporozy, jednak lekarz zalecił ''branie wapnia'', jednak trochę już przeczytałam na różnych blogach w tym Pani oraz w książce ''Ukryte Terpie'', że sam wapń nie wystarczy do wyleczenia tej choroby. Toteż zastanawiam się nad suplementacją witaminy K2. Wiem, że nie tylko witamina D i K2 składa się na zdrowe kości, jednak z wielu artykułów wynika, że odgrywają one najważniejsza rolę. W tym tu jest moje pytanie. Widzę, że odpowiadała Pani wyżej nie podobne, lecz nie do końca rozumiem. Zrozumiałam więc, że przy niedoczynności tarczycy mogę stosować soję w formie sfermentowanej, czyli natto i nie zaszkodzi to tarczycy? Oraz czy mogłaby mi Pani doradzić jaką jednostkę kupić? 100 µg czy inną? Pisała Pani, że najlepiej pobierać tą witaminę z normalnej żywności i jak najbardziej się z Panią zgadzam, jednak patrząc na wynik osteoporozy trochę się wystraszyłam i wydaje mi się, że mając niedobór suplementacja jest niezbędna. Oczywiście nie jestem pewna, czy mam niedobór, jednak tak mi się wydaje. Nie orientuje się Pani czy jest badanie, które potwierdza niedobór tej witaminy? Słyszałam, że bada się ją poprzez badanie: Osteokalcyna - jednak nie mogę znaleźć więcej informacji na ten temat. Chciałabym się również dowiedzieć czy wie Pani czy substancje pomocnicze np. firmy Swanson czy Solgar są naturalne i bezpieczne, w porównaniu do tych aptecznych? Zastanawiam się także, żeby zakupić też którejś z tych firm witaminę D3. Co Pani o tym sądzi? Oczywiście mogłabym się o to zapytać lekarza, jednak jest on przekonany, że Vigantoletten jest najlepszym lekiem na niedobór.. Dodam, że mój aktualny wynik witaminy D3 to 35.

    Co do osteoporozy mam jeszcze jedno pytanie. W swoim artkule pisała Pani, że najważniejszym czynnikiem jest sport. Czy aby poprawić wyniki mogą pomóc ćwiczenia rozciągające, jakiś Pilates itd? Mam też niestety skoliozę dlatego boję się wykonywać cięższych ćwiczeń, które mogą potem pogłębić skrzywienie.

    Byłabym wdzięczna za odpowiedź.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Wita serdecznie :) dziękuję za tak ważne informacje, zaczęliśmy z mężem , mamy po 35 lat i mam nadzieję ,że nie jest zbyt pózno, suplementację Vitamina d3 D-Vitum forte 4000j.m. oraz witamina K-2 NOW , wybrałam właśnie te suplementy , proszę o info, czy wg. Pani wyżej wymienione sa ok ? pozdrawiam serdecznie i wszystkiego dobrego w Nowy Roku....

    OdpowiedzUsuń
  36. Witam Pani Izo
    Chciałem Panią zapytać, czy osoba która jest po leczeniu raka piersi (hormonozależnego, może przyjmować preparaty na bazie soi (zawiera fitoestrogeny)chociażby preparaty witaminy K2MK7 (z natto) co prawda sfermentowana soja ale jednak, czy też liposomalna witamina C (Vital Labs),też jest w tym preparacie lecytyna sojowa. Z wielu publikacji wynika, że zdania na temat fitoestrogenów w kontekście raka hormonozależnego są podzielone,od skrajnie przychylnych do wykazujących daleko idącą ostrożność a onkolodzy również odpowiadają bardzo wymijająco. Będę wdzięczny za podpowiedź.Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  37. Trochę się pogubiłam, w związku z tym mam pytanie. Czy osoba starsza suplementując D3 z K2 Mk7 i biorąc jednocześnie - już długi czas Polocard 75 (D3 z K2 od 3 tygodni, D3 w ilości 4000 IU), może tak zażywać nadal, czy coś tu nie pasuje ze sobą? Konkretnie czy K2 nie koliduje z kwasem acetylosalicylowym...? Bardzo proszę o odpowiedź.
    Anka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Osoba stosująca leki przeciwzakrzepowe i rozrzedzające krew powinna skonsultować z lekarzem lub terapeutą stosowanie takich suplementów jak witamina K2, kwasy omega lub inne suplementy wpływające na płynność/krzepliwość krwi. Połączenie takich suplementów z Polocardem nie jest bezwzględnie zakazane ale należy się upewnić, czy czynniki krzepnięcia krwi są prawidłowe. Nie należy również bez kontroli/konsultacji łączyć suplementów mających podobny wpływ na krew, w każdym przypadku ale u osób stosujących leki w szczególności. Pozdrawiam.

      Usuń
    2. Pani Izo, też się nad tym zastanawiam i trudno mi uzyskać informację, jak to jest z opcją typu Polocard (mam zalecone 150mg dziennie - malformacja naczyniowa kończyny dolnej, leczona skleroterapią), do tego zalecono minimum 4000 wit D (malformacja nacieka na kości), tak czytam - wcześniej bałam się łączyć to wszystko z wit. K - gdyż doczytałam ,że nie wolno, lekarz nic nie wspominał, a ja już totalnie nie wiem - nie chcę iść ślepo w żadną ze stron czy to farmacja, czy natura, być może jeszcze nie dojrzałam do ostatecznych decyzji, lub ot tak ,twierdzę, że nie ma teorii spiskowych, tylko są ludzie, którzy bywają omylni, a i nauka jest dziedziną która dopiero się rozwija - Tak więc czy mogę łączyć d3 i K2 z Polocard 150 czy też coś innego próbować?

      Usuń
  38. Witam Pani Izo, bardzo ciekawy blog. Rozpoczelam suplementacje witaminy D3 kiedy jej poziom we krwi wynosil 25,4 ng/mL. Uzywam produktu DIBASE 10.000 U.I./ml (Abiogen) w ilosci 3 krople dziennie. Po roku stosowania poziom zwrosl nieznacznie: 28,2 ng/mL. Czy wg pani jest wskazane zwiekszenie dawki? Nie suplementuje witaminy K2. Czy zwiekszenie dawki powinno byc zwiazane z suplementacja witaminy K2? Rozumiem, ze Pani preferuje dostarczanie witaminy K2 z zywnosci. Jestem ciekawa jak mozemy sie zorientowac czy poziom witaminy K2 w organizmie jest odpowiedni, a kiedy wymaga suplementacji. Kasia

    OdpowiedzUsuń
  39. Dzień dobry, bardzo proszę o pomoc. Jestem mamą 3letniego chłopca. Lekarz przepisał nam wit D3 K2Mk7 kazał brać po 1 kapsułce. Ponieważ dziecko jest małe to wysypuję ją na łyżeczkę i tak podaję.
    Lekarz powiedział -1 kapsułka, nie mam pojęcia czy to jest dobra ilość i czy takie wysypywanie z kapsułki jest dobre. Jedna dawka to 2000D3 i 100k2mk7.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mogę wchodzić w kompetencje lekarza ale powinna Pani wiedzieć, że zarówno witamina D3, jak i K2 są dostępne w kroplach. Taka forma umożliwia precyzyjne dawkowanie (ważne zwłaszcza u małych dzieci) a poza tym krople są na bazie oleju - obie te witaminy są rozpuszczalne w tłuszczach i forma olejowa (krople lub kapsułki) jest lepiej przyswajalna.
      Ja, zanim przystąpiłabym do suplementacji u małego dziecka, zaleciłabym wykonanie badania poziomu witaminy D3.

      Usuń
  40. Witam,
    po obejrzeniu prezentacji, przeczytaniu artykułu i komentarzy nadal nie rozumiem, dlatego zadam kilka pytań i może znajdzie Pani chwilę, aby się do nich odnieść :)
    1. czy żyjąc w Polsce, gdzie mamy cztery "słoneczne" miesiące należy suplementować wit. D3 w okresie zimowym, czy nie, czy otrzymam odpowiedź - "to zależy"?
    2. pediatrzy zalecają bez żadnych badań suplementację dzieci w okresie od września do końca kwietnia, czy robią dobrze, czy znowu "to zależy"?
    3. ewentualna suplementacja wit. D3 powinna być uzupełniana wit. K2 z pożywienia, ale jaka ilość tego pożywienia jest w stanie ją uzupełnić? Jeden plasterek sera czy jeden ogórek kiszony czy jedno jajko czy wszystko to na raz?
    Z góry dziękuje za odpowiedź, pozdrawiam :) Michał

    OdpowiedzUsuń
  41. Dzień dobry, jestem pod wielkim wrażeniem Pani wykładu. Od 3 miesięcy mam stwierdzoną osteoporozę, biorę tabletki bonviwa, poziom wit D3 45,6% fosfór, potas w normie, wapń 97%. Lekarz przepisał mi unikalk osteo forte 1250, czy powinnam przyjmować witaminę k2. Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  42. Dzien dobry, zrobiłem badanie poziomu wit D3 dla syna szescioletniego wynik 38,4 ng/ml do tego dostaje tez wit k2 mk7

    OdpowiedzUsuń
  43. tytuly nie lecza,kazdy nasladuje teraz jerzego ziebe ,ale niestety z marnym skutkiem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polemizowałabym z tym kto kogo naśladuję, proponuję zwrócić uwagę na daty. Ale komentarz cenny - to prawda, tytuły nie leczą, blogi nie leczą, książki nie leczą, wykłady nie leczą. Na leczenie/terapię mamy szansę w gabinecie fachowca, który posiada stosowna wiedzę i który bierze odpowiedzialność za udzielane na porady. Dlatego, wybaczcie, ale na większość komentarzy z pytaniem "czy da się wyleczyć" itp. nie odpowiadam. Poczucie odpowiedzialności mi na to nie pozwala. Służę natomiast czasem i pomocą w gabinecie. Chwilowo jestem nieobecna w kraju - kiedy tylko wrócę, zamieszczę informację o tym również tu.

      Usuń
  44. Dzień dobry. Czy suplementacja samą wit.K2 może sppowodować oczyszczenie tętnic z blaszek miażdżycowych?7

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Istnieje szereg badań pokazujących cofanie się zmian miażdżycowych (a dokładniej zwapnień blaszki miażdżycowej) w wyniku suplementacji witaminą K2 u zwierząt (np. szczury) lub zestawem witamin w tym K2 i D3 u zwierząt (np. małpy) ale jak do tej pory nie udało się takiego efektu potwierdzić u ludzi. Niemniej jednak pokazano, że suplementacja odpowiednimi witaminami i innymi ważnymi substancjami spowalnia powstawanie zmian miażdżycowych lub im zapobiega.

      Usuń
  45. bardzo rzeczowy wykład, aż chce się czytać, niewiele osób zdaje sobie sprawę jak na organizm wpływa niedobór tej witaminy, niewiele wie czy faktycznie ma niedobory, ja też swego czasu nie wiedziałam, o niedoborze dowiedziałam się przypadkiem przy okazji diagnostyki na reumatologii, ale lepiej późno niż wcale, od tamtej pory regularnie przyjmuję suplementy, aktualnie krople evital, choć sprawdzam poziom zawsze przy okazji badań kontrolnych to nie udało mi się jeszcze osiągnąć norm, więc chyba trzeba się pogodzić z koniecznością stałej suplementacji..

    OdpowiedzUsuń
  46. Przyjmowanie witaminy D3 w ilości, którą zapisują lekarze, czyli według polskich norm nie ma sensu. 1000, czy 2000 jednostek niczego nie poprawia. Poziom witaminy D3 zaczyna się zmieniać po przyjmowaniu 10000 lub nawet więcej. Jeżeli mamy poważne niedobory. Dlatego też warto suplementować D3 cały rok, także podawać dzieciom, oczywiście w mniejszej dawce. Zachęcam do poczytania artykułu o witaminie D3 i K2.

    OdpowiedzUsuń