wtorek, 1 kwietnia 2014

Refleksja na temat otyłości

"Podawanie diety bogatowęglowodanowej (niskotłuszczowej lub beztłuszczowej) prowadzi do wydajnego odkładania tłuszczu w tkance podskórnej. Przy diecie bogatotłuszczowej (niskoweglowodanowej lub bezwęglowodanowej) tkanka podskórna nie syntetyzuje triacylogliceroli z powodu braku glukozy w adipocytach (komórki tkanki tłuszczowej) i przeważa tu wówczas proces lipolizy (rozkładu triacylogliceroli i wykorzystania ich jako źródła energii)."
 
Mówiąc prościej przy diecie bogatej w węglowodany (zboża, owoce, ziemniaki, kasza, ryż itp.) tyjemy, a przy diecie bogatej w tłuszcze (przy równoczesnym braku powyższych produktów bogatych w węglowodany) chudniemy.
 
Skąd te słowa? Kwaśniewski? Atkins? Szaleniec?
 
Nieeee, to z podręczników do biochemii i fizjologii człowieka.
I to nie jest prima-aprilisowy żart :-)
 
Ot, taka moja mała refleksja ... :-) Nie mogłam się powstrzymać :-)
 
Literatura:
- Angielski i Rogulski (1991). Biochemia kliniczna PWNL Warszawa
- Keller (2000). Podstawy fizjologii żywienia człowieka. SGGW Warszawa
- Kinalska i inni (2006). Otyłość a zaburzenia przemiany materii. Tom 2, nr 3, s 94-110.
 
Na fotografii Ladies View w hrabstwie Kerry w Irlandii.
Do posłuchania przemiłe dla ucha Let her go -Passenger.
 
 
 
 
 

2 komentarze:

  1. ZGADZAM SIE W 100% ,JESTEM OSOBA KTORA SPRAWDZILA NA SOWIM ORGANIZMIE ,wyrzucialm weglowodany do "kosza",odzywiam sie korzystajac z materialow opartych na badaniach naukowych --tak na Twoich publikacjach IZA.Jestes moim lekarzem ,moim ulubionym pisarzem,wspanialym wykladowcom.etc.Dzieki Tobie ,biore wit.C,witr.D3 ktorej mi brakowalo(badania potwierdzily).Biore EPA ,jej dobre owoce tylko 25g dziennie.Jem tluszcze tylko dobre.Juz wystarczy tego.REASUMUJAC CZUJE SIE CUDNIE ,MAM OCHOTE NA ZYCIE ,NA TANIEC ,NA SPIEW I MALOWANIE.A MAM AZ 60 LAT
    CALUSKI

    KLANIA SIE INNY KONTYNET ,POZDRAWIAJAC BARDZO CIEPLUTKO.Basia z Canady

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też to mogę potwierdzić, sprawdziłem na sobie, i jak tłuszcze to preferuję zwierzęce, no chyba że oliwa z oliwek od znajomego prosto z tłoczni ewentualnie olej kokosowy.
    Tego Ci Iza nie pisałem, między innymi dzięki Tobie już nie jestem weganinem, więcej złego niż dobrego w tym było.
    Dzięki że nas nie zostawiłaś i od czasu do czasu coś napiszesz.
    Mam prośbę, możesz coś napisać o krzemie, czy on jest tak ważny przy osteoporozie, a także przy walce z rakiem.
    Z tego co czytałem to tak, że bez krzemu to ani rusz, ale wolałbym to usłyszeć(przeczytać), od Ciebie.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń