niedziela, 13 grudnia 2015

Najnowsze wskazówki dietetyczne w USA

Takich informacji nie wolno zatrzymywać dla siebie, to trzeba przekazywać dalej :)
 
Amerykańska rządowa instytucja zajmująca się zapobieganiem chorobom i promowaniem zdrowia (The Office of Diseases Prevention and Health Promotion - ODPHP) co 5 lat przygotowuje dla Amerykanów wskazówki dotyczące zdrowego odżywiania (Dietary Guidelines). Zalecenia przygotowywane są przez grupę ekspertów w oparciu badania naukowe dotyczące tego tematu publikowane w ostatnich latach. W styczniu tego roku ODPHD przygotowało kolejny raport i przekazało go do amerykańskich Ministerstw Zdrowia (HHS) i Rolnictwa (USDA). W efekcie w tym miesiącu został podany do wiadomości Amerykanów najnowszy rządowy przewodnik po zdrowym odżywianiu.
 
Dlaczego o tym piszę? W sumie nic niezwykłego się nie stało, to standardowa procedura.
 
Otóż stało się :)
 
Z Dietary Guidelines 2015 usunięto zalecane w poprzednich latach limity spożywanego cholesterolu. Przyznano w nim, że przez ostatnie dziesięciolecia cholesterol był BŁĘDNIE obarczany winą za choroby serca. Do tej pory zalecano ograniczenie spożycia cholesterolu do 300 mg, co odpowiada zawartości w 2 żółtkach. Steve Nissen, szef oddziału kardiologicznego kliniki w Cleveland przyznał w oficjalnym stanowisku, że on i wielu jego kolegów lekarzy już od dłuższego czasu było przekonanych, że zalecenia te w żaden sposób nie przyczyniają się do poprawy stanu zdrowia ich pacjentów.
 
W Dietary Guidelines 2015 nadal uparcie obwinia się za choroby serca nasycone kwasy tłuszczowe na równi z kwasami trans. Niemniej jednak zweryfikowanie kwestii cholesterolu jest krokiem milowym, zrobionym może dość opornie i z dużym opóźnieniem biorąc pod uwagę wyniki badań publikowane od lat, ale dobrze, że w końcu do tego doszło.
 
Ponadto, we wspomnianych najnowszych wskazówkach żywieniowych sporo miejsca poświęcono również moim ulubionym kwasom omega-3. Wskazano na to, że należy uzupełniać rybie omega-3 i że należy zaliczać je również do niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, których niedobór jest przyczyną wielu schorzeń. 
 
 
Nie wiem jak tam wasze śniadania, ale ja jutro jak co dzień zjem na śniadanie przepyszny omlecik z dwóch jaj na maśle i na pewno nie powstrzymam się przy tym od uśmiechu typu "a nie mówiłam" ;)
 
 
Na fotografii nasza lokalna magiczna inauguracja jednej z 8 lapońskich pór roku - jesienio-zimy.
 
A do posłuchania i obejrzenia tradycyjne obchody dzisiejszego święta Świętej Łucji, bardzo ważnego święta w Skandynawii.