piątek, 19 maja 2017

Czy śpisz wystarczająco długo?

Kochani, myślę, że nikogo nie muszę przekonywać jak ważny jest odpowiednio długi i dobrej jakości sen. Nie muszę, prawda? Respektujecie tą podstawową potrzebę swojego ciała, prawda? Bo ja czasem nie! :) Nie wstyd się przyznać, wstyd nie próbować nic z tym zrobić! :)
 
O tym jak ważny jest sen pisałam już na blogu tu: Sen, twój najlepszy przyjaciel - pomóż mu, a tu pisałam o tym jak ważna jest jakość snu i jak można ją poprawić: Dlaczego jeśli sen, to tylko w egipskich ciemnościach
 
Obecnie przygotowuję artykuł do Mody na Zdrowie dotyczący rytmów dobowych, tego jak przeciwstawianie się im wpływa na nasze zdrowie, z czym borykają się mieszkańcy obszarów, gdzie panuje zima polarna (coś z własnych doświadczeń :).
 
I przy tej okazji natrafiłam na test, który ujął mnie swoją prostotą, więc dzielę się nim z Wami. Test został opracowany przez profesora Nathaniel'a Kleitman'a z Uniwersytetu w Chicago. Zapotrzebowanie na sen każdego z nas jest nieco inne. To jak długo musimy spać, żeby w pełni wypocząć zależy również od jakości naszego snu. Test pokazuje czy śpisz wystarczająco długo i jak duży jest ewentualny niedobór snu. Na obrazku obok, instrukcja jak wykonać test.
 
 
Dodatkowo lista problemów zdrowotnych, w powstaniu których znaczącą rolę odgrywa niedobór snu:
  • czujesz się ciągle głodny
  • tyjesz
  • zapominasz
  • masz problem z podejmowaniem decyzji
  • twoje reakcje są wolniejsze niż kiedyś
  • nie panujesz nad emocjami, bywasz smutny, łatwo wpadasz w gniew
  • często chorujesz na przeziębienia
  • masz problemy ze wzrokiem, twój wzrok się pogarsza, nie potrafisz skupić wzroku
  • źle wyglądasz, twoja twarz jest poszarzała, czujesz się opuchnięty
 
Rozpoznajecie powyżej siebie? To wiecie co robić :)
 
 

środa, 17 maja 2017

Seria "Odpowiedzi" - koenzym Q10

Kochani, co jakiś docierają do mnie pytania dotyczące koenzymu Q10 firmy Igennus. Niektóre osoby pytają po prostu: dlaczego jest tak drogi. Osoby bardziej zorientowane w temacie zadają szczegółowe pytanie typu: jaka jest wchłanialność itp. Za każdym razem, gdy odpowiadam na te pytania, przypominam sobie wtedy, że nigdy nie napisałam tu nic o koenzymie Q10 i nie mogę pytającej osobie szybko wkleić linka z moim artykułem, w którym mogłaby znaleźć informacje których potrzebuje. Czas to zmienić - Wy będziecie mieć informacje, a ja mniej pracy :)

Koenzym Q10 - jaką odgrywa rolę w naszym organizmie.

Koenzym Q10 (CoQ10) jest naturalnie występującym składnikiem produkowanym endogennie w naszym organizmie i w niewielkich ilościach obecnym w żywności. Znajdujące się w komórkach organelle nazywane mitochondriami są odpowiedzialne za produkcję ponad 90% energii, która jest niezbędna do życia i wzrostu każdej naszej komórki. CoQ10 odgrywa kluczową rolę w transporcie elektronów w mitochondriach, a tym samym w produkcji energii w komórkach. Ponadto, CoQ10 jest silnym antyoksydantem (antyutleniaczem), który odkrywa ważną rolę w regenerowaniu innych antyoksydantów, w tym witaminy C, witaminy E, czy kwasu liponowego. Dzięki temu CoQ10 pomaga utrzymać stabilność i integralność strukturalną błony komórkowej i błony mitochondrialnej [1].

Synteza i niedobory koenzymu Q10
Tkankowy CoQ10 osiąga swój maksymalny poziom w wieku 20-30 lat a następnie wraz z wiekiem spada. CoQ10 obecny jest w takich produktach, jak ryby, podroby, pełne ziarna. Z żywnością dostarczamy go organizmowi średnio 10 mg na dzień. Synteza CoQ10 w naszym organizmie jest procesem złożonym i wieloetapowym, wymagającym przynajmniej siedmiu różnych witamin jako kofaktorów (witaminy B2, B3, B6, B12, kwasu foliowego, witaminy C, kwasu pantotenowego) oraz innych składników. Niedobór któregokolwiek z tych składników ma negatywny wpływ na poziom CoQ10 w naszym organizmie. Niewystarczająca dostawa CoQ10 z jedzeniem, zbyt mało efektywna biosynteza CoQ10 oraz wysokie zapotrzebowanie na CoQ10 mogą prowadzić do niedoboru CoQ10. Znacząco obniżone poziomy CoQ10 są opisywane w literaturze jako charakterystyczne dla wielu schorzeń [2].
 
CoQ10 a leki obniżające cholesterol

Reduktaza HGM-CoA jest enzymem, który odkrywa kluczową rolę zarówno w regulowaniu syntezy cholesterolu, jak i CoQ10. Inhibitory reduktazy HGM-CoA (takie jak atorwastatyna, ceriwastatyna, prawastatyna, symwastatyna) są powszechnie stosowane w celu obniżenia poziomu cholesterolu w krwi ponieważ blokują one syntezę cholesterolu. Równocześnie jednak blokują również syntezę CoQ10 [3, 4]. Suplementacja CoQ10 koryguje nadmierne obniżanie poziomu CoQ10 w krwi przy terapii statynami, bez wpływu na ich działanie obniżające poziom cholesterolu. Nie tylko zapobiega to deficytowi CoQ10 ale również zmniejsza negatywne miopatyczne działanie statyn [5].
 
Ubiquinon a ubiquinol 

CoQ10 występuje w dwóch formach, jako ubiquinon (utleniony CoQ10, forma zużyta) i jako ubiquinol (zredukowany CoQ10, antyutleniacz). Aby CoQ10 wykazywał właściwości antyutleniacza nasz organizm musi przekształcić ubiquinon do ubiquinolu na drodze reakcji chemicznej nazywanej reakcją oksydo-redukcyjną (redox). Około 96% całkowitego CoQ10 w organizmie zdrowego człowieka występuje w postaci ubiquinolu (od 0,56 do 1,34 mg/l). Badania wskazują, że poziom ubiquinolu ulega znaczącemu obniżeniu w warunkach stresu oksydacyjnego [6-8]. Dlatego stosunek ubiquinonu do ubiquinolu jest przydatnym biomarkerem stresu oksydacyjnego [9].


Funkcje ubiquinolu:

Produkcja energii:
o Ubiquinol jest niezbędny aby energia zawarta w żywności mógła być przekształcona w cząsteczki ATP (przenośnik energii w komórkach) w mitochondriach (organelle komórkowe).

Antyutleniacz:
o Ubiquinol jest silnym antyutleniaczem rozpuszczalnym w tłuszczach, chroni tłuszcze, DNA i inne biała przed uszkodzeniami wywoływanymi przez wolne rodniki. 
o Ubiquinol regeneruje inne antyutleniacze takie, jak witamina E, witamina C i kwas liponowy.

 Ochrona serca:
o Uniquinol chroni naczynia krwionośne i mięsień sercowy przed uszkodzeniami spowodowanymi działaniem wolnych rodników.
Ochrona centralnego systemu nerwowego:
o Ubiquinol chroni mózg i system nerwowy przed działaniem wolnych rodników.
 
Działanie przeciwzapalne”:
o Ubiquinol wykazuje właściwości przeciwzapalne, zmniejsza produkcję zapalnych cytokin, cząsteczek informacyjnych, które zaburzają działanie układu odpornościowego.  

 Pobudza termogenezę:
o Ubiquinol wspiera funkcjonowanie termogeniny, białka biorącego udział w produkcji energii z brunatnej tkanki tłuszczowej z wytworzeniem ciepła. Dzięki organizmowi poczucie komfortu termicznego i pomaga utrzymać prawidłową masę ciała. 
 
Bierze udział w komunikacji komórkowej i ekspresji genów:
o Ubiquinol poprawia zdolność komórek do odbierania informacji i wpływa na odpowiedź na nie naszych genów. 

Wspomaga metabolizm:
o Koncentracja ubiquinolu jest róża w naszych organach – wyższa w tkankach, które charakteryzuje bardziej intensywny metabolizm takich, jak serce, nerki czy wątroba.

Wspomaga prawidłowy cykl komórkowy:
o Ubiquinol pobudza wzrost komórek i hamuje programowaną śmierć komórkową w zdrowych tkankach. 

 
Kaneka QH
 
Ubiquinol został odkryty w latach 50-tych ubiegłego wieku. Jednak ponieważ ubiquinol poza naszym organizmem łatwo ulega utlenianiu, stabilna forma ubiquinolu (Kaneka QH™) w postaci suplementu jest dostępna dopiero od 2006 roku. Wcześniej CoQ10 w suplementach diety był dostępny jedynie w formie ubiquinonu. Wiele najnowszych badań naukowych pokazuje, że suplementy zawierające Kaneka QH™ są znacznie skuteczniejsze nie te, które zawierają ubiquinon.
 
 
 
Optymalizacja biodostępności ubiquinolu.
 
Ponieważ ubiquinol jest substancją rozpuszczalną w tłuszczach jego wchłanianie w naszym układzie pokarmowym jest generalnie bardzo mało efektywne. Najczęściej CoQ10 w suplementach ma postać zawiesiny w oleju lub proszku. Obie formy cechuje niska biodostępność. Badania kliniczne wyraźnie pokazują zależność pomiędzy skutecznością CoQ10 a biodostępnością, wyższą jeśli ma on formę rozpuszczoną [11]. Igennus opracował unikatową formułę, w której ubiquinol ma rozpuszczoną postać koloidu i nazwał ją VESIsorb®. VESIsorb® naśladuje naturalne procesy transportu przez ścianę jelita. Sprawia to, że biodostępność ubiquinolu podanego w takiej postaci jest bardzo wysoka [12]. Badania metodą podwójnej ślepej próby pokazały, że CoQ10 podany w formule VESIsorb® wykazuje prawie 2-krotny wzrost poziomu CoQ10 w krwi (Cmax) a 3-krotny w odniesieniu do biodostępności (AUC (0-10 godzin) w porównaniu zarówno z produktami w postaci zawiesiny olejowej, jak i innymi produktami z rozpuszczonym CoQ10 [8]. 
 
Koloidalny rozpuszczony ubiquinol cechuje bezprecedensowa biodostępność, która zapewnia zwiększone wchłanianie i transport w tkankach
 

 Czyli, ubiquinol Igennusa:
  • To w pełni zredukowana bioaktywna forma. 
  • Jest rozpuszczony, radzi sobie w warunkach hydrofobowych i lipofilnych. 
  • Zapakowany jest w nowatorski system transportu VESIsorb®, który naśladuje naturalne procesy w jelitach, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie koncentracji w krwi wyższej niż w przypadku jakiekolwiek innej formy.
 

 
 
Bibliografia 

1. Rauchova H, Drahota Z, Lenaz G: Function of coenzyme Q in the cell: some biochemical and physiological properties. Physiological research / Academia Scientiarum Bohemoslovaca 1995, 44:209-216.
2. Potgieter M, Pretorius E, Pepper MS: Primary and secondary coenzyme Q10 deficiency: the role of therapeutic supplementation. Nutrition reviews 2013, 71:180-188.
3. Ghirlanda G, Oradei A, Manto A, Lippa S, Uccioli L, Caputo S, Greco AV, Littarru GP: Evidence of plasma CoQ10-lowering effect by HMG-CoA reductase inhibitors: a double-blind, placebo-controlled study. Journal of clinical pharmacology 1993, 33:226-229.
4. Watts GF, Castelluccio C, Rice-Evans C, Taub NA, Baum H, Quinn PJ: Plasma coenzyme Q (ubiquinone) concentrations in patients treated with simvastatin. Journal of clinical pathology 1993, 46:1055-1057.
5. Fedacko J, Pella D, Fedackova P, Hanninen O, Tuomainen P, Jarcuska P, Lopuchovsky T, Jedlickova L, Merkovska L, Littarru GP: Coenzyme Q10 and selenium in statin-associated myopathy treatment. Canadian journal of physiology and pharmacology 2013, 91:165-170. 
6. Tang PH, Miles MV, DeGrauw A, Hershey A, Pesce A: HPLC analysis of reduced and oxidized coenzyme Q(10) in human plasma. Clinical chemistry 2001, 47:256-265.
7. Yamamoto Y, Yamashita S: Plasma ubiquinone to ubiquinol ratio in patients with hepatitis, cirrhosis, and hepatoma, and in patients treated with percutaneous transluminal coronary reperfusion. BioFactors 1999, 9:241-246.
8. Miles L, Miles MV, Tang PH, Horn PS, Quinlan JG, Wong B, Wenisch A, Bove KE: Ubiquinol: a potential biomarker for tissue energy requirements and oxidative stress. Clinica chimica acta; international journal of clinical chemistry 2005, 360:87-96.
9. Yamamoto Y, Yamashita S: Ubiquinol/ubiquinone ratio as a marker of oxidative stress. Methods in molecular biology 2002, 186:241-246.
10. Crane FL, Hatefi Y, Lester RL, Widmer C: Isolation of a quinone from beef heart mitochondria. Biochimica et biophysica acta 1957, 25:220-221.
11. Bhagavan HN, Chopra RK: Coenzyme Q10: absorption, tissue uptake, metabolism and pharmacokinetics. Free radical research 2006, 40:445-453.
12. Liu ZX, Artmann C: Relative bioavailability comparison of different coenzyme Q10 formulations with a novel delivery system. Alternative therapies in health and medicine 2009, 15:42-46.

niedziela, 14 maja 2017

Witamina C - zawartość w warzywach i owocach

Kochani, zaczyna się wspaniały czas większego wyboru świeżych i lokalnie produkowanych warzyw i owoców.
Przygotowałam dla Was ściągawkę z zawartością witaminy C w warzywach owocach. Dodatkowo - zawartość cukrów prostych.
Moich faworytów zaznaczyłam na żółto. Wiecie czym się kierowałam? Mnóstwo witaminy C i mało cukru, oczywiście.
Generalnie, króluje zielone, które jak widać zawiera nie tylko cenne foliany i witaminę K1 ale również witaminę C.
A Wy co wybieracie? :)



No moim blogu z przepisami znajdziecie przepis na sałatkę z jednym z moich faworytów :)
Sałatka z surową brukselką i jarmużem


Z pozdrowieniami jeszcze z Szwecji :) Ciągle zimnej :/