czwartek, 28 września 2017

Mikrobiom i kwasy omega-3

Jako fanka kwasów omega-3 z dużą przyjemnością śledzę najnowszą literaturę naukową na ich temat. Nie tylko utwierdza mnie to niezmiennie od lat w przekonaniu, że odpowiedni poziom kwasów omega-3 to jeden z kluczowych warunków naszego zdrowia. Za każdym razem, gdy czytam publikacje naukowe dotyczące tego tematu rośnie moje serce, bo widzę, że ludzie którzy są najwyższej klasy specjalistami w tej dziedzinie, którzy mnie zainspirowali i których wiedza przysporzyły wiele dobra mnie samej i rzeszy osób, na które "rozprzestrzeniłam" swoją miłość do omega-3 :) byli i są swego rodzaju wizjonerami. Mam tu na myśli założyciela firmy Igennus - doktora Java Nazemi i pracującą z nim doktor Ninę Bailey.
Igennus Heatlhcare Nutrition to brytyjska firma specjalizująca się w najwyższej jakości suplementach z kwasami omega-3, w szczególności z jednym z nich - kwasem eikozapentaenowym (EPA). Ci ludzie to wysokiej klasy specjaliści, którzy wiedzą jak wielkie znaczenie w suplementacji kwasami omega-3 ma to, jak tą suplementację się prowadzi. Niedawno miałam okazję spotkać się osobiście i dość prywatnie z Jav'em w Londynie. Niedługo podzielę się z Wami historią jego przygody z EPA - wiele łączy nas oboje, przede wszystkim osobista bardzo historia, która zmieniła nasze życie zawodowe.
 
Ale dzisiaj nie o tym :)
Dzisiaj o kolejnym, dla mnie rewelacyjnym, odkryciu naukowców.
 
Zapewne wielu z Was otarło się już o hasło mikrobiom. Niektórzy może zdążyli już sprawdzić jaki jest ich mikrobiom i próbują go "naprawić", uzupełnić itp. Wiadomo, że mikrobiom, czyli zestaw bakterii, w naszych jelitach ma wpływ na naszą wagę i na zachorowalność na wiele chorób. Wiadomo również, że na mikrobiom wpływa nasza dieta, styl życia i uwarunkowania genetyczne. Nie będę tu wchodzić w tą tematykę, jest już sporo specjalistów w tym zakresie i można znaleźć dużo publikacji na ten temat. Nowością natomiast są informację, że kwasy omega-3 okazują się w znaczący sposób warunkować skład naszego mikrobiomu niezależnie od tego czy nasza dieta jest bogata w błonnik pokarmowy i inne ważne składniki.
 
Wspomniane badania zostały opublikowane w tym miesiącu w czasopiśmie Nature, jednym z najstarszych i najbardziej prestiżowych czasopism naukowych. Badania przeprowadzono w Wielkiej Brytanii na 876-osobowej grupie bliźniąt, które miały takie same geny i tak samo się odżywiały.
 
Okazało się, że skład ich mikrobiomu był silnie uzależniony od indeksu omega-3.
 
Indeks omega-3 to zawartość długołańcuchowych kwasów tłuszczowych omega-3 (EPA i DHA) w krwinkach czerwonych. Wiadomo, że niski indeks omega-3 związany jest z wieloma problemami zdrowotnymi, w tym zaburzeniami neurorozwojowymi i zaburzeniami zdrowia psychicznego, a także ryzykiem chorób serca. Indeks omega-3 na poziomie 8% i więcej jest idealnym stanem i świadczący o redukcji ryzyka chorób układu kardiowaskularnego. Utrzymanie wysokiego indeksu omega-3 jest równoznaczne z wyciszeniem stanów zapalnych i stresu oksydacyjnego w organizmie, a także z redukcja ryzyka rozwoju depresji i demencji.
 
Teraz okazuje się również, że wysoki indeks omega-3 jest niezbędny do utrzymaniu dużego zróżnicowania w naszym mikrobiomie. Autorzy publikacji uważają, że suplementacja kwasami omega-3 poprawia skład mikrobiomu, a co za tym idzie obniża ryzyko chorób związanych z zaburzeniami mikrobiomu.
 
Swój indeks omega-3 można sprawdzić. Byłam przekonana, że pisałam już o tym jak zrobić to, by wyniki były miarodajne. Sprawdziłam i niestety nie pisałam :/ Zaległości, zaległości... Ktoś ma na zbyciu wolne jakieś kilka miesięcy czasu? Nie? Szkoda :/ Niektórzy z Was przysyłają mi wyniki badań indeksu omega-3 z różnych laboratoriów i okazuje się, że tak naprawdę stracili pieniądze na nie. Napiszę, obiecuję.
 
 
 
Fotka - przepiękny Tower Bridge z wspomnianego Londynu. Do posłuchania ponadczasowy Fleetwood Mac i The Chain - jeden z ulubionych kawałków mojej nastoletniej córki, z Strażników Galaktyki II :)
 
 
 
 

1 komentarz:

  1. Greaate pieces. Keep writing ѕucһ kіnd ᧐f info on your site.
    Im really impresseԀ by your site.
    Heey there, You have done ann eⲭcellent job. І'ⅼl defіnitely
    digg it and personally suggest tօ my friends. I'm confidrent they'll be benefited from thi
    website.

    OdpowiedzUsuń