czwartek, 27 czerwca 2019

Chroń się przed słońcem od wewnątrz

Moi drodzy, temat palący, dosłownie i w przenośni :) Lato to okazja, żeby cieszyć się słońcem, spędzać dużo czasu na wolnym powietrzu, delektować się przyrodą, a przy tym nieco podwyższyć poziom witaminy D w krwi. Jednak lato to również ryzyko oparzeń słonecznych, fotostarzenie się skóry i wszystko co z tym związane. O tym czego i dlaczego unikać w kosmetykach chroniących przed oparzeniami słonecznymi pisałam już kiedyś tu: Dlaczego to, co ma chronić przed rakiem, może go wręcz wywołać.
Z środków chroniących przed oparzeniami sama najbardziej lubię cień :D
Jednak jeśli na cień nie możemy liczyć warto nie tylko zaopatrzyć się w kosmetyki nie zawierające toksycznych substancji, ale również warto zabezpieczyć się od środka - po to, by zmniejszać ryzyko oparzeń i uszkodzeń skóry, jak również, by intensyfikować procesy naprawcze zachodzące w skórze.
 
Poniżej śpieszę z informacją w jaki sposób.
 
 
ANTYOKSYDANTY
 
W naszej skórze funkcjonuje szereg mechanizmów chroniących przed nadmierną ilością wolnych rodników, powstających w niej pod wpływem promieniowania UV. Co za tym idzie, skóra wystawiana na promieniowanie zużywa dużą ilość różnych antyoksydantów dostarczanych do naszego organizmu. Z tego powodu w okresie letnim, kiedy jesteśmy wystawieni na zwiększone natężenie promieniowania UV, powinniśmy te antyoksydanty uzupełniać.
Niektóre antyoksydanty są magazynowane i metabolizowane zwłaszcza w skórze właśnie. Należą do nich np. karotenoidy. Inne, jak np. selen, są składnikami enzymów biorących udział w tym metabolizmie. Z racji istnienia różnych mechanizmów obronnych w skórze oraz zróżnicowanej roli różnych substancji w ochronie skóry warto suplementację chroniącą skórę prowadzić kompleksowo, nie ograniczać się do jednej substancji ponieważ najefektywniej działają one razem.
 
Karotenoidy
Karotenoidy,  w tym beta-karoten, likopen czy  luteina odgrywają ważną role w łagodzeniu uszkadzającego tkanki stresu oksydacyjnego. Badania pokazują, że beta-karoten skutecznie chroni przed uszkodzeniami wielu genów wywoływanych promieniowaniem UVA. Beta-karoten działa na różne sposoby. Jednym z nich jest stymulacja produkcji melaniny odpowiedzialnej za naszą opaleniznę, a pochłaniającej promieniowanie UV i tym samym naturalnie chroniącej przed fotouszkodzeniami skóry. Stwierdzono, że beta-karoten wykazuje działanie ochronne przed czerniakiem skóry. Również w przypadku luteiny stwierdzono działanie hamujące rozwój komórek czerniaka. Luteina chroni także składniki skóry odpowiedzialne za zachowanie jej elastyczności. Szczególnie skutecznym antyoksydantem wśród karotenoidów i wśród antyoksydantów w ogóle jest astaksantyna, nazywana królową antyoksydantów. Charakteryzuje się najwyższą wartością ORAC (ang. oxygen radical absorbance capacity - zdolność przeciwutleniacza do dezaktywacji wolnych rodników), dzięki czemu oferuje niezrównaną ochronę przed wolnymi rodnikami. Zdolność astaksantyny do zwalczania wolnych rodników jest 6 000 razy wyższa niż witaminy C, 800 razy wyższa niż konenzymu Q10 i 550 razy wyższa niż witaminy E. Astaksantyna zmniejsza ryzyko oparzeń słonecznych, spowalnia starzenie się skóry i ma generalnie korzystny wpływ na zdrowie skóry.
 

Polifenole i flawonoidy
Badania pokazują, że polifenole i flawonoidy hamują wytwarzanie w skórze wolnych rodników i skutecznie chronią przed karcenogenezą indukowaną promieniowaniem UV (rakotwórcze działanie UV). Antyoksydanty te są obecne w dużych ilościach w zielonej i czarnej herbacie, kawie, skórce cytrusów, czerwonym winie, czy ziarnach kakaowca. Chronią przed mutacjami powodowanymi przez wolne rodniki i innymi uszkodzeniami komórek skóry.
 

Witamina C
Witamina C jest ważnym składnikiem enzymów chroniących przed niekorzystnym działaniem wolnych rodników. Promieniowanie UV powoduje spadek ilości tych enzymów a witamina C hamuje ten efekt. Wykazuje synergistyczne działanie z innymi antyoksydantami wspomnianymi powyżej.
 
Witamina E
Witamina E oprócz ochronnego działania na samo DNA, zabezpieczającego je przed mutacjami powodowanymi promieniowaniem UV, chroni również inne antyoksydanty przed fotouszkodzeniami.
 
Selen
Selen jest składnikiem enzymów chroniących komórki skóry przed uszkodzeniami pod wpływem promieniowania UVB. Współdziała z karotenoidami.,
 
 
WITAMINY B
 
Uważa się, że niektóre witaminy B są kluczowym elementem mechanizmu chroniącego przed czerniakiem. W szczególności ważną rolę odgrywa tu ryboflawina (wit. B2) i aktywny folian (wit. B9). Witaminy B pod wpływem promieniowania UV ulegają degradacji, chroni je przed tym wit. C.
 

 
 

KWASY TŁUSZCZOWE


 
Kwasy tłuszczowe omega-3 również przychodzą nam z pomocy w przypadku fotouszkodzeń skóry. Każde uszkodzenie, w tym to powodowane przez promieniowanie UV, wywołuje stan zapalny. Ze względu na swoją kluczową rolę w "gaszeniu" stanów zapalnych kwasy omega-3 sprzyjają szybciej naprawie powstałych uszkodzeń. Generalnie dla naszego zdrowia niezwykle istotny jest stosunek kwasów omega-3 do omega-6. Ma to znaczenie również w przypadku uszkodzeń skóry. Kwasy omega-6 łatwo ulegają utlenianiu a ich nadmierna ilość w organizmie jest czynnikiem ryzyka uszkodzeń DNA prowadzących do nowotworów,  w tym raka skóry. Kwasy omega-3 obecne są w dużych ilościach w oleju rybim. Nie bez znaczenia, jeśli chodzi o ochronę skóry przez fotouszkodzeniami, jest również oliwa z oliwek. Zawiera dobroczynny kwas oleinowy (należący do omega-9), a także jest bogata w antyoksydanty,.
 
 
Co więc, w związku z powyższym, zażywam latem? :)
 
Preparaty firmy Igennus:
  • Pharmepa Restore - skoncentrowana dawka czystego EPA (omega-3) z witaminą E
  • Multiwitamina z minerałami - zawiera między innymi witaminy B, w tym aktywny folian, selen, beta-karoten i wit. E
  • Astaksantyna Astapure - nieocenione źródło astaksantyny i innych karotenoidow
  • Ester-C 1400mg - najlepiej przyswajalna i łagodna dla żołądka wit. C.
Do tego jak zawsze kawa, zielona herbata a w letnie wieczory czerwone wino :)
 
A tak przy okazji, o tym, że latem również dobrze jest suplementować się witaminą D3 i dlaczego wiecie, prawda? :) Jeśli nie, zapraszam do przeczytania mojego artykułu na ten temat tu: Czy latem konieczna jest suplementacja witaminy D3? Ja stosuję Witaminę D3 2000IU od Igennus cały rok.
 
 
Na fotografiach próbka tego jak prezentował się nasz piękny Bałtyk z początkiem tego lata :)
Do posłuchania: Ten Seconds i Ane Brun z Norwegii.
 
 
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz